De Jeugdzorg is fout
9 februari, 2012 – 17:10 | No Comment

In de Volkskrant van 8 februari wordt een dappere Leidse gezinsvoogd geïnterviewd. Een schets van de ergste gevallen waar de Jeugdzorg wat kan betekenen. Eén probleem, dat wordt genoemd is het “Savanna syndroom”: de Jeugdzorg …

Read the full story »
*Medisch Nieuws*

Medisch Nieuws

Nieuwe ontwikkelingen

Nieuwe ontwikkelingen

Onderzoek

Onderzoek

Opinie & Beschouwing

Opinie & Beschouwing

Zorg 2.0

De zorg is in beweging.

Home » Onderzoek

Donkere chocolade is gezond

Submitted by on 4 juli, 2007 – 14:20No Comment

Twee blokjes pure chocolade per dag zorgen voor een lagere bloeddruk zonder dat je er dikker van wordt. Het was al bekend dat cacao bloeddruk verlagend kon werken. Cacao bevat veel gezonde flavonolen, veel meer dan fruit of tomaten. Die stoffen voorkomen verouderingsprocessen, waaronder aderverkalking. Dagelijks een klein beetje donkere chocola eten is gezond. Dat verlaagt de bloeddruk, hebben Duitse epidemiologen van de universiteitskliniek in Keulen ontdekt. Ze publiceren erover in The Journal of the American Medical Association van deze week. Wetenschappers maakten zich zorgen dat de toegevoegde suiker, vet en calorieën in chocolade het effect weer teniet zouden doen. Maar uit een Duits onderzoek blijkt nu dat kleine stukjes chocolade dus wel een positief effect hebben. Dit zei de belangrijkste auteur van het onderzoek. De Duitse onderzoekers baseren zich op een studie met donkere en witte chocolade. Eerdere (Nederlandse) studies met vergelijkbare resultaten waren minder betrouwbaar van opzet.

De Duitse artsen lieten 44 vrijwilligers – onbetaald – dagelijks chocola eten. Dat waren gezonde proefpersonen met een iets verhoogde bloeddruk. De helft van hen kreeg donkere chocolade te eten (dagelijks 6 gram, minder dan één rechthoekje van een reep), de andere helft witte chocolade (met weinig cacao). Bij de donkere-chocolagroep was de bloedruk na achttien weken duidelijk gedaald. Ook was bij hen de stikstofmonoxide-concentratie (een stof die de vaatwand versoepelt) wat hoger.

Het onderzoek verschijnt vandaag in Journal of The American Medical Association.

Comments are closed.