Alcoholgebruik vergroot de kans op borstkanker
Alcoholhoudende dranken vergroten de kans op borstkanker
Alcoholhoudende dranken vergroten de kans op borstkanker bij vrouwen. Het maakt daarbij niet uit welke drank genuttigd wordt. Dat is in een Amerikaans onderzoek vastgesteld. De onderzoekers hebben de drinkgewoonten van 70.033 vrouwen bekeken. Daarbij is vastgesteld dat de vrouwen die een of twee glazen alcohol per dag drinken, of dat nu bier, wijn of sterke drank is, 10% meer kans hebben om borstkanker te krijgen dan vrouwen die minder dan een glas alcohol per dag drinken. Voor vrouwen die drie glazen of meer drinken is de kans dat ze borstkanker krijgen 30% groter.
Het is niet duidelijk op welke manier het gebruik van alcohol de kans op borstkanker vergroot. Er zijn wetenschappers die een relatie leggen met de invloed die alcohol heeft op de hormoonhuishouding. Los van het gebruik van alcohol is in ieder geval duidelijk dat ook erfelijkheid, overgewicht en leeftijd een belangrijke rol spelen bij het ontstaan van borstkanker. Die invloed is groter dan van alcohol.




