Probiotica-onderzoek acute alvleesklierontsteking gepubliceerd in The Lancet
Het medische tijdschrift The Lancet publiceert op 14 februari de resultaten van het onderzoek naar de werking van probiotica bij acute alvleesklierontsteking (pancreatitis). Belangrijkste conclusie is dat bij zeer ernstig zieke mensen met acute alvleesklierontsteking probiotica het aantal infecties niet heeft verminderd, maar heeft geleid tot extra sterfte.
Aan het dubbelblinde en gerandomiseerde onderzoek deden 296 patiënten mee met ernstige acute alvleesklierontsteking. Tijdens het onderzoek overleed 11% van de patiënten. Dit komt overeen met het te verwachten percentage patiënten dat overlijdt aan acute alvleesklierontsteking (11 – 18% in de literatuur).
De ongelijke verdeling van de sterfte over de beide groepen is opvallend; de ene groep (152 mensen) kreeg probiotica toegediend, de andere (144 mensen) niet. In de probioticagroep overleed 16% van de patiënten, tegenover 6% in de controlegroep. Er overleden 15 patiënten meer in de probiotica- dan in de controlegroep. De kans dat dit verschil op toeval berust is ongeveer 1%.
De hogere sterfte in de probioticagroep is mogelijk deels te verklaren door de opvallende bevinding dat in de probioticagroep negen patiënten darmischemie ontwikkelden, waaraan acht patiënten overleden. In de controlegroep kwam dit niet voor. Darmischemie is een ernstige doorbloedingstoornis van de (dunne) darm, die kan leiden tot afsterven van een deel of de gehele darm. De kans dat dit verschil op toeval berust is 0.4%. Het is voor het eerst dat er een relatie lijkt te bestaan tussen probiotica, sterfte en darmischemie. Het is voorlopig onbekend hoe deze relatie te verklaren is. Dit zal het onderwerp zijn van vervolgonderzoek.
In de controlegroep overleed 6% van de patiënten terwijl de verwachte sterfte 11% bedraagt. De lagere sterfte is deels te verklaren door het ‘trialeffect’. Het is bekend dat de sterfte van patiënten die aan onderzoek deelnemen over het algemeen genomen lager is dan patiënten die dat niet doen. Dit komt doordat die patiënten behandeld worden volgens een strikt protocol waarin de laatste ontwikkelingen zijn verwerkt. Deze patiënten zijn daarnaast veelal behandeld door artsen die gespecialiseerd zijn in acute pancreatitis.
“Of andere combinaties van probiotica ook tot dit resultaat hadden geleid is niet te zeggen. Maar totdat het onderliggende mechanisme helder is, betekent een dergelijke uitkomst dat wij adviseren dit product niet toe te dienen aan intensive care patiënten”, aldus hoofdonderzoeker prof.dr. Hein Gooszen. De onderzoekers benadrukken dat de bevindingen die zij hebben gedaan gelden bij een combinatie van onderstaande drie factoren:
- de toepassing van probiotica bij mensen met orgaanfalen,
- de toediening van probiotica aan intensive care patiënten, en
- het toedienen van probiotica samen met sondevoeding (rechtstreeks in de darm).
Dit onderzoek is uitgevoerd door 15 Nederlandse ziekenhuizen, waaronder alle acht universitair medische centra. In elk ziekenhuis was een speciaal team van specialisten beschikbaar voor de patiënten met acute pancreatitis. Het UMC Utrecht coördineerde de omvangrijke studie. Alle patiënten of hun familie hebben schriftelijk ingestemd in deelname in het onderzoek.
Voor nadere informatie:
UMC Utrecht, In- en Externe Communicatie
Ilse van Wijk of Linda Minnen
088 75 563 71/ 088 75 585 80
Zoals aangegeven in de persverklaring van het UMCU van 14 februari 2008, gaat het hier om een onderzoek bij een groep zeer ernstig zieke patiënten met acute pancreatitis. De patiënten hadden een verhoogd risico op orgaanfalen en andere levensbedreigende complicaties. Deze zeer zieke patiënten kregen een mix van verschillende, niet van Yakult afkomstige, bacteriestammen via een sonde direct in de darm ingebracht. Deze specifieke mix was speciaal voor dit medisch onderzoek ontwikkeld en is op geen enkele wijze verkrijgbaar voor consumenten. De concentratie van bacteriën die de patiënten in het onderzoek binnenkregen was veel groter dan een normale hoeveelheid probiotica.
Probiotica in consumenten producten zijn goede bacteriën die kunnen bijdragen aan de gezondheid. Producten zoals Yakult en Bifiene zijn voedingsmiddelen en geen medicijn. Miljoenen mensen overal ter wereld drinken al decennia lang dagelijks onze producten. Yakult doet al sinds 1935 wetenschappelijk onderzoek naar de werking en veiligheid van onze probiotica.
Heeft u vragen? Belt u direct 0800-0332 (gratis). U kunt ook mailen naar: info at yakult punt nl




