Miljard besparing door eHealth
8 februari, 2012 – 12:52 | No Comment

E-health en zelfmanagement: Meer Zorg voor Minder Geld
Lappendeken van slimme-technologie-experimenten fnuikt snelle invoering/toepassing van e-health
E-health en zelfmanagement leveren Nederland – buiten de zorgsector – al snel een productiviteitswinst op van minimaal 1 miljard euro. Ook …

Read the full story »
*Medisch Nieuws*

Medisch Nieuws

Nieuwe ontwikkelingen

Nieuwe ontwikkelingen

Onderzoek

Onderzoek

Opinie & Beschouwing

Opinie & Beschouwing

Zorg 2.0

De zorg is in beweging.

Home » *Medisch Nieuws*

WUR: Wortels en bladgroente bieden bescherming tegen hart- en vaatziekten

Submitted by on 14 juni, 2008 – 15:08No Comment
Mensen die veel wortels eten hebben een verlaagd risico op sterfte aan hart- en vaatziekten.

De verminderde sterftekans gaat samen met de inname van de oranje kleurstof bèta-caroteen, een antioxidant dat vooral in wortelen en bladgroenten voorkomt. Eerdere studies wijzen echter uit dat vitaminesupplementen met alleen bèta-caroteen geen verlaagd risico teweegbrengt. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Brian Buijsse die vandaag promoveert aan Wageningen Universiteit.

De Wageningse promovendus voerde drie verschillende onderzoeken uit, verricht onder een Europese groep ouderen en een groep oudere mannen in Zutphen. Dezelfde groep mannen in Zutphen werd ook vergeleken met een groep mannen op Kreta.
Buijsse vond in het omvangrijke tienjarige Europese onderzoek dat hoge concentraties van caroteen in het bloed gepaard gaan met een verlaagde kans op sterfte door hart- en vaatziekten. In dit onderzoek werden de gegevens van 1168 mannen en vrouwen verwerkt. Na tien jaar bleken 148 van hen te zijn overleden ten gevolge van hart- en vaatziekten.

Bron: agrarisch dagblad auteur: Jeroen Verheul

Comments are closed.