Alcohol gezond voor vrouwen
Matig alcoholgebruik heeft een positief effect op de gezondheidstoestand bij vrouwen. Als ze 6 weken lang 3,5 glas witte wijn per dag drinken blijken ze gevoeliger te zijn voor insuline. Verder geeft hun vetweefsel meer adiponectine af. Deze stof zorgt er onder ander voor dat ontstekingen in het lichaam geremd worden. Dit heeft onderzoek van TNO in samenwerking met Universiteit Wageningen uitgewezen. Het was al langer bekend dat matige alcoholconsumptie de kans op diabetes type 2 verkleind. Met dit onderzoek is een mogelijk mechanisme ontdekt op welke manier alcohol dit doet.



