pharma.be over de campagne van Test-Aankoop tegen de promotie van oorschriftplichtige geneesmiddelen bij het grote publiek

Array

In tegenstelling tot de verklaringen van Test-Gezondheid wil farmaceutische sector net rechtstreekse patiëntenvoorlichting over voorschriftplichtige geneesmiddelen vermijden.De campagne van TG berust op foutieve veronderstellingen en niet op feiten. pharma.be wenst die dan ook recht te zetten.

De geneesmiddelensector en pharma.be steunen het voorstel van de Europese Commissie niet om informatie te verstrekken op televisie en radio en in de gedrukte pers aan het grote publiek over
voorschriftplichtige geneesmiddelen. Vandaag komt dit voor in de Verenigde Staten en Nieuw-Zeeland. Maar wij beschouwen dit systeem als ongeschikt voor België en Europa. In ons land geven enkel de
artsen en de apothekers uitleg aan de patiënten over de geneesmiddelen op voorschrift.

De farmaceutische industrie wenst in geen geval via die massamedia reclame te maken voor voorschriftplichtige geneesmiddelen. Op Europees niveau overleggen momenteel de betrokken stakeholders over dit voorstel. De farmaceutische sector heeft de onvolkomenheden
van het voorstel benadrukt bij de Europese Commissie.

Wat stelt de farmaceutische industrie voor?
Enerzijds stelt de sector voor de infoverstrekking, via de massamedia, te beperken tot algemene gezondheidsinfo, met de klemtoon op o.a. preventie en voorlichting. Specifieke geneesmiddelen komen
daarin niet aan bod. Maar er is wel een groeiende vraag van de patiënten naar duidelijke en toegankelijke info over hun geneesmiddelen en therapeutische innovaties. Een tendens die door alle gezondheidspartners wordt onderschreven.

Vandaag hebben patiënten toegang tot enorm veel informatie via internet, die niet werd gecontroleerd door experts. Aangezien er geen garantie is over de kwaliteit van die informatie, kan die een gevaar
betekenen voor de gezondheid. De farmaceutische labo’s daarentegen beschikken over een unieke expertise over hun geneesmiddelen en pathologieën, die zij tijdens 10 tot 12 jaar onderzoek en
ontwikkeling hebben opgebouwd.

Onze sector wil de nodige info enkel aanreiken aan de patiënten en geïnteresseerden, die er doelbewust naar op zoek zijn, via relevante websites. Deze informatie moet voldoen aan de hoogste normen. Er
wordt een Europese gedragscode voorzien met een kwaliteitscontrole door derden met de nodige expertise.
Waarom wordt de informatie van de farmaceutische labo’s a priori verdacht gemaakt? De infoverstrekking door de researchbedrijven, die veilige en doeltreffende geneesmiddelen maken, draagt bij tot het goede gebruik van geneesmiddelen en de therapietrouw. Zij kennen hun producten als geen ander. Daarom spelen zij een essentiële rol.

pharma.be vraagt Test-Aankoop een serene en respectvolle houding aan te nemen ten aanzien van de noden en verwachtingen van de patiënten en de gezondheidspartners.

Bron: pressreleases.be

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen