Hartrobot
March 15, 2010 – 10:00 | No Comment

Hartsterfte voorkomen cardiologen al tien jaar door buisjes in vernauwingen van de kransslagaderen te brengen. De verkalking woekert dan door. Zelfs bij het bij ons gebruikelijke herhaaldelijke inbrengen van buisjes faalt het hart vaak na …

Read the full story »
*Medisch Nieuws*

Medisch Nieuws

Nieuwe ontwikkelingen

Nieuwe ontwikkelingen

Onderzoek

Onderzoek

Opinie & Beschouwing

Opinie & Beschouwing

Zorg 2.0

De zorg is in beweging.

Home » *Medisch Nieuws*

Broccoli kan schade aan bloedvaten bij diabetici herstellen

Submitted by Redactie Medicalfacts/Janine Budding on August 12, 2008 – 16:14No Comment

Amerikaanse onderzoekers van de University van Warwick hebben ontdekt dat de stof sulforafaan die in broccoli zit de ontwikkeling van vaatziekten bij diabetici kan tegengaan en zelfs het herstel van vaten kan bevorderen. De onderzoekers publiceerden hun resultaten in het tijdschrift Diabetes van 4 augustus.

Diabetespatiënten met door hun ziekte beschadigde bloedvaten kunnen dit door het eten van broccoli weer herstellen, dit blijkt uit een Brits onderzoek. De stof sulforafaan in de broccoli is hiervoor verantwoordelijk.

Mensen met suikerziekte lijden vaak onder beschadigde bloedvaten. Door teveel glucose in het bloed neemt het aantal reactieve zuurstofverbindingen tot wel drie keer zoveel dan normaal toe. Dit verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Bij diabetici wordt door hyperglycemie de werking van de binnenlaag van de bloedvaten aangetast. Dat kan uiteindelijk nierfalen veroorzaken en vroegtijdig overlijden.

Tijdens het onderzoek in een laboratorium wilden de wetenschappers uitzoeken, in hoever sulforafaan effect heeft op de beschadigingen. Het bleek dat het aantal reactieve zuurstofverbindingen met 73% afnaam. Ook stimuleert sulforafaan de productie van enzymen ter bescherming van de bloedvaten.

De stof sulforafaan zorgt er via een aantal tussenstappen voor dat de binnenlaag van de bloedvaten kan herstellen.

Sulforafaan is aanwezig in broccoli. Hoewel op basis van het onderzoek geen voedingsadvies te geven is, verwachten de onderzoekers wel dat hun resultaten uiteindelijk zullen leiden tot meer broccoli in het dieet van diabetici.

Helaas is niet duidelijk of een dieet met veel koolgroenten de gezondheid van suikerpatiënten verbetert, dit moet nog door onderzoek bewezen worden.
Uit eerder onderzoek bleek al, dat broccoli en andere groene koolgroenten het risico op beroertes en hartaanvallen aanzienlijk verminderen.

bron: Food Navigator USA


Voor een kopie artikel, klik hier

Comments are closed.