De Jeugdzorg is fout
9 februari, 2012 – 17:10 | No Comment

In de Volkskrant van 8 februari wordt een dappere Leidse gezinsvoogd geïnterviewd. Een schets van de ergste gevallen waar de Jeugdzorg wat kan betekenen. Eén probleem, dat wordt genoemd is het “Savanna syndroom”: de Jeugdzorg …

Read the full story »
*Medisch Nieuws*

Medisch Nieuws

Nieuwe ontwikkelingen

Nieuwe ontwikkelingen

Onderzoek

Onderzoek

Opinie & Beschouwing

Opinie & Beschouwing

Zorg 2.0

De zorg is in beweging.

Home » *Medisch Nieuws*

Efsa: gezondheidsclaims van zuivel niet bewezen

Submitted by on 22 augustus, 2008 – 00:05No Comment

De consumptie van drie porties zuivel per dag hoeft niet bij te dragen aan een gezond lichaamsgewicht bij kinderen.
Evenmin is duidelijk of de consumptie van melk en kaas goed is voor hun gebit. Dat stelt de Europese voedselautoriteit Efsa in twee beoordelingen van gezondheidsclaims voor zuivel. De aanvragen waren ingediend door de Ierse National Dairy Council (NDC), die als doel heeft de zuivelconsumptie te bevorderen.

Het oordeel van de Efsa wil niet zeggen dat er geen positief verband bestaat. Het is alleen niet aangetoond. Volgens de Efsa schoten de meegestuurde onderzoeksgegevens daarvoor tekort. Een van de bezwaren was dat de samenstelling van de producten onvoldoende was gespecificeerd om een wetenschappelijk gefundeerde uitspraak te kunnen doen.

In het eerste geval werd geclaimd dat drie zuivelporties per dag zouden helpen tegen overgewicht en obesitas. Als porties werden daarbij aangemerkt 200 milliliter melk, 28 gram kaas of 125 milliliter yoghurt.

Enkele van de beoordeelde studies wijzen op een relatie tussen het nuttigen van zuivel en een gezond lichaamsgewicht bij jonge kinderen. Maar een causaal verband kon niet worden aangetoond, aldus het panel van de EU-voedselautoriteit.

In het tweede geval wezen verschillende studies op minder tandbederf bij kinderen die melk drinken of kaas eten. Ook zijn er onderzoeksrapporten, waarin wordt geconstateerd dat kinderen met tandbederf beduidend minder zuivel consumeren dan kinderen met een gezond gebit.

Ook hier was het bewijs voor een oorzakelijk verband volgens de Efsa te dun.


Bron: agrarisch dagblad auteur: Stef Severt

Comments are closed.