Verzekeraar wil werkgevers ondersteunen bij integraal gezondheidsmanagement

Array

OHRA gaat de komende jaren optrekken met een vaste kern van zorgleveranciers om integraal gezondheidsmanagement bij werkgevers te stimuleren en waar nodig dit stap voor stap met hen te ontwikkelen. Als verzekeraar van gezondheid wil OHRA meer inzetten op het vroegtijdig signalering van gezondheidsrisico?s bij werknemers, vooral wanneer die voortvloeien uit een ongezonde leefstijl, en werkgevers faciliteren met een keten van zorgdiensten waarmee de kans op verzuim vermindert en re-integratie van reeds zieke werknemers versnelt. Het bedrijf zegt hiermee te voldoen aan een grote vraag van werkgevers die ondersteuning wensen bij de implementatie van een integrale bedrijfsmatige gezondheidsaanpak.


 

Een gestructureerde aanpak van gezondheidchecks (vroegdiagnostiek) en efficient georganiseerde hulp waarvan makkelijk gebruik gemaakt kan worden, bijvoorbeeld bij RSI klachten, traumazorg, gezinsproblemen en meer bewegen, zijn de sleutelbegrippen waarop het preventiebeleid van OHRA de komende jaren gericht is.

 

Volgens OHRA directielid Hanneke Jukema is er veel aandacht voor preventie, in de zin dat er veel aandacht is voor gezondheids-checks. De uitkomst daarvan is in het merendeel van de gevallen slechts een leefstijladvies. ?Effectief gezondheidsmanagement begint dan wel bij bewustwording, maar het stopt daar zeer zeker niet. In onze visie moet er dus een integrale aanpak worden ontwikkeld die werknemers in staat stelt dat leefstijladvies daadwerkelijk om te zetten in een andere leefstijl. Daar moet je stimulerende prikkels voor afgeven. En daar gaan we ondernemingen de komende jaren actief bij ondersteunen.?

 

OHRA heeft in dit kader contracten gesloten met aantal vaste aanbieders die een leefstijladvies in het noodzakelijke follow-up traject voor bedrijven kunnen verzorgen. Volgens Jukema zijn dit zorgverleners die in staat zijn gebleken om succesvol binnen een onderneming invulling te geven aan een specifiek onderdeel van de integrale gezondheidsstrategie. ?We letten goed op de accountability: we gaan alleen in zee met aanbieders die hard kunnen maken dat hun diensten weliswaar geld kosten, maar op de langere termijn aanzienlijk financieel voordeel opleveren?.

 

 

Verzekeraar van gezondheid

Volgens OHRA is het cruciaal dat werknemers de stap van leefstijladvies naar ander gedrag omzetten. Er blijken echter veel praktische drempels te zijn. OHRA wil hierin stimuleren en hulp bieden. ?Om van ?weten? naar ?doen? te komen willen we zoveel mogelijk van die drempels wegnemen?, aldus Jukema. ?We hebben onze providers dan ook mede geselecteerd op een laagdrempelige aanpak die direct effect heeft. Je moet hulp dichtbij organiseren, makkelijk bereikbaar maken. Ook financiele drempels, bijvoorbeeld bij bedrijfsfitness, probeert OHRA zoveel mogelijk weg te nemen. De kosten van een sprotschool blijken mensen ervan te weerhouden aan fitness te doen. Het blijkt dat je bewegen kunt stimuleren door grootschalige contracten met sportscholen af te sluiten, gebruik te maken van de fiscale voordelen en zo de kosten van bedrijfsfitness omlaag te brengen. Door het dus op die wijze te organiseren hopen we op een olievlek-werking: zijn de eerste schapen over dam, dan volgen er al snel meer.?

 

Volgens Jukema ziet OHRA zichzelf steeds minder als een verzekeraar van zorg, maar meer als een verzekeraar van gezondheid. ?Dat betekent dat we méér willen doen dan alleen het verzekeren van zorg en/of inkomen. We willen een stap verder doen bij bedrijven vanuit het gedeelde belang dat bedrijven en verzekeraars hebben, te weten dat medewerkers gezond zijn. Of in geval ze dat niet zijn, ze weer gezond worden.?

 

 

Gestructureerde aanpak

Tot de betreffende providers hoort ook NIPED, die met haar PreventieKompas geldt als baanbrekend op het gebied van vroegdiagnostiek. Jukema: ?OHRA heeft bewust gekozen voor de gestructureerde aanpak van onze distributiepartner NIPED omdat vroegdiagnostiek in deze vorm het mogelijk maakt om gezondheidsrisico?s op te sporen en aan te pakken voordat het daadwerkelijk gezondheidsproblemen worden.?

 

Andere providers die OHRA gaat inzetten zijn H&C Health Promotions (fysiotherapie, anti-RSI training, anti -stresstraining), ?NIM/BWM (traumazorg, telefonische advieslijn en vertrouwenspersoon), Vitaal in Praktijk (vitaliteit van werknemers), de Opvoeddesk (hulp bij opvoedingsproblemen), Allan Carr (rookverslaving) en De Helderheid (alcoholverslaving).

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen