Feiten over suiker: Meer onderzoek nodig
Veel mythes over de invloed die suiker heeft op de gezondheid zijn onvoldoende wetenschappelijk onderbouwd. Dat is de conclusie van een studie van een groep wetenschappers in het tijdschrift Obesity Reviews. Voor gewichtsbeheersing zijn vooral de totale energie-inname, de energiedichtheid van voedingsmiddelen en het totale voedingspatroon van belang. Het maakt daarbij niet uit of koolhydraten in de vorm van suikers of als complexe koolhydraten gebruikt worden. Volgens de deskundigen is het aannemelijk dat het vervangen van vet in de voeding door koolhydraten leidt tot gewichtsverlies, omdat dit zal resulteren in een daling van de energie-inname.
De experts hebben zich ook verdiept in de discussies rond het drinken van suikerhoudende dranken en de invloed daarvan op het gewicht. Een beperkt aantal studies suggereert volgens hen dat het drinken van suikerhoudende dranken in vergelijking met kunstmatig gezoete dranken tot gewichtstoename leidt. Het aantal onderzoeken is echter klein en de meeste zijn van beperkte omvang, aldus de experts. Zij achten meer klinische studies nodig.
Diabetes
Onderzoek naar de rol van suiker bij het ontstaan van insulineresistentie en diabetes type 2 levert geen directe relaties op. Het is wel wetenschappelijk aangetoond dat overgewicht in combinatie met weinig lichamelijke activiteit de kans op insuline resistentie vergroot. Dit leidt tot een hoger risico op diabetes type 2. Er is overtuigend bewijs dat gewichtsverlies en meer lichaambeweging zorgen voor een verbetering van de insulinegevoeligheid en beschermen tegen diabetes type 2.
Nutriëntendichtheid
Vaak wordt beweerd dat bij gebruik van suiker de nutriëntendichtheid van de voeding daalt. De experts vinden tot op heden weinig bewijs voor deze opvatting. Het is volgens hen niet per definitie zo dat een voeding met veel toegevoegd suiker weinig micronutriënten bevat. En ook een voeding met weinig toegevoegd suiker bevat niet per definitie wel voldoende micronutriënten.
Cariës
Van oudsher staat suiker in een slecht daglicht als het om de gezondheid van het gebit gaat. De experts wijzen er echter op dat de frequentie van eten en drinken een veel groter effect heeft op de belasting van de tanden dan de hoeveelheid van alle suiker(s) en vergistbare koolhydraten die genuttigd wordt. Voor de preventie van tandcariës achten zij het van meer belang gebruik te maken van gefluorideerde tandpasta en te zorgen voor een goede mondhygiëne.
Meer onderzoek nodig
Omdat een groot deel van het beschikbare onderzoek over de rol van suiker voor de gezondheid komt uit observationeel epidemiologisch onderzoek kunnen en mogen er nog nauwelijks conclusies getrokken worden, stellen de Spanjaarden. Er is slechts weinig gerandomiseerd en gecontroleerd onderzoek beschikbaar.
De verschillende artikelen in Obesity Reviews zijn te vinden op de website van de Suikerstichting.




