Mediq/OPG had beter moet opletten bij de imitatienaaldjes

Array

mediq-groothandelIGZ is het niet met Mediq eens dat de imitatienaaldjes niet van echt te onderscheiden zijn. “Mediq had bij de toegangscontrole moeten zien dat er geen streepjescode op de doosjes stond en meteen naar Novo Nordisk moeten bellen om te vragen hoe dat kan”, zegt een woordvoerder van de Inspectie. “Dan hadden ze meteen geweten dat het hier om namaak ging.” De farmaceutische groothandel Mediq – voorheen OPG – heeft de namaak naaldjes ingekocht bij een tussenhandelaar – het eenmansbedrijfje Westerpark Farma Group – en gedistribueerd naar apotheken. Volgens Mediq-woordvoerder Catrien Wichers is Westerpark Farma Group, een heel betrouwbare leverancier waar Mediq/OPG al jaren zaken mee doet. Westerpark Farma levert ook aan andere marktpartijen. Volgens Mediq zijn de namaaknaaldjes bijna niet van echt te onderscheiden. De prijs is wel lager dan bij de fabrikant zelf.

Directeur Erik Lommerde van Novo Nordisk wil best uitgaan van ieders goede trouw. Als de groothandel uitlevert gaan de apotheken ervan uit dat de producten goed zijn. Maar de handelwijze van Mediq in niet juist. Novo Nordisk is bang dat in deze geldelijk gewin boven kwaliteit is gegaan. Het is kwalijk dat onder de naam van Novo Nordisk namaak verkocht word en dat het ook nog eens om inferieure kwaliteit gaat.

Mediq heeft volgens deskundigen enkele tienduizenden euro’s extra verdiend met de verkoop van de namaaknaaldjes. In het eerste kwartaal van dit jaar heeft het bedrijf een nettoresultaat geboekt van ruim 14 miljoen. Over heel 2008 bedroeg de nettowinst 95,1 miljoen euro.

In Nederland brengt Novo Nordisk haar producten op de markt in verpakkingen met Nederlandse tekst. Novo Nordisk Nederland, vertelt algemeen directeur Erik Lommerde, wist sinds het aantreffen van de namaaknaaldjes in Engeland van de zaak, maar dacht dat de imitaties hier niet zouden opduiken vanwege de Engelse tekst op de verpakkingen ervan.

Bron: NOS

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen