De Jeugdzorg is fout
9 februari, 2012 – 17:10 | No Comment

In de Volkskrant van 8 februari wordt een dappere Leidse gezinsvoogd geïnterviewd. Een schets van de ergste gevallen waar de Jeugdzorg wat kan betekenen. Eén probleem, dat wordt genoemd is het “Savanna syndroom”: de Jeugdzorg …

Read the full story »
*Medisch Nieuws*

Medisch Nieuws

Nieuwe ontwikkelingen

Nieuwe ontwikkelingen

Onderzoek

Onderzoek

Opinie & Beschouwing

Opinie & Beschouwing

Zorg 2.0

De zorg is in beweging.

Home » Onderzoek

Keerzijde antioxidanten nu biologisch bewezen

Submitted by on 21 augustus, 2009 – 23:45No Comment

antioxidanten 200x200 Keerzijde antioxidanten nu biologisch bewezen antioxidanten 200x200 photoDe boodschap dat antioxidanten altijd alleen maar een beschermende functie hebben in het menselijk lichaam is bijgesteld door onderzoekers van de Harvard Universiteit. Zij toonden in het laboratorium aan onder welke omstandigheden antioxidanten de overleving van kankercellen kunnen bevorderen. Voorbeelden van belangrijke antioxidanten in de voeding zijn vitamine C en E. Ook een groot aantal bioactieve stoffen (zoals in rode wijn en chocola) hebben een antioxidantenwerking. Tijdschrift Nature publiceerde de onderzoeksresultaten deze week.

Antioxidanten al langer verdacht

Hoe antioxidanten in het lichaam precies kanker kunnen veroorzaken, was tot dusver niet duidelijk. De Harvardonderzoekers leveren daarvoor voor het eerst de biologische bewijslast.
Dat antioxidanten ook een keerzijde kunnen hebben, bleek al langer door epidemiologische studies in de afgelopen jaren. In een aantal onderzoeken zorgde het nemen van supplementen met extra antioxidanten voor een toename in plaats van een afname van het risico op kanker. Zo bleken hoge doseringen betacaroteen (meer dan 15 mg per dag) het risico op longkanker te kunnen verhogen. Dat zelfde geldt voor hoge doseringen betacaroteen in combinatie met vitamine A (retinol) of vitamine E en het risico op maagdarmkanker. Ook een langlopend onderzoek onder duizenden rokende mannen in Finland liet het imago van de antioxidanten wankelen: mannen die jarenlang extra antioxidanten slikten, kregen juist vaker longkanker.
Gezonde voeding
Het motto ‘baadt het niet, dan schaadt het niet’ met betrekking tot antioxidanten gaat dus niet altijd op. Een evenwichtige voeding met volop groenten en fruit levert voldoende voedingsstoffen inclusief antioxidanten in ‘veilige’ hoeveelheden en verkleint het risico op kanker.

Bron: KWF

Comments are closed.