Waardebewuste zorgorganisaties leveren waardevolle zorg

Prof.dr. J.J. van de KlundertNiet alle zorgorganisaties presteren even goed. Sommige organisaties slagen er in uit te blinken in het leveren van waardevolle zorg. Zij denken en werken vanuit klantwaarde, begrijpen hun bijdrage aan de zorg binnen de context van de waardeketen waarin ze opereren, en leveren die bijdrage op een financieel gezonde manier. Dat zijn drie belangrijke eigenschappen van waardebewuste organisaties, zo stelt prof.dr. Joris van de Klundert in zijn oratie ‘Value-Conscious Health Service Organisations’. Hij aanvaardt hiermee op vrijdag 18 december 2009 de leerstoel Bedrijfsvoering van Zorgorganisaties in het instituut Beleid & Management Gezondheidszorg aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

In zijn oratie gaat van de Klundert verder in op eigenschappen van waardebewuste zorgorganisaties. Hoe komt het dat zij beter presteren dan anderen, met de zelfde overheid, regelgeving, verzekeraars, et cetera? Belangrijke kenmerken zijn gedeelde waarden, een goed begrip van de manier waarop klantwaarde wordt geleverd, en de discipline en het talent om dat om te zetten in dienstverlening. Medewerkers maken het verschil. Een klantgebaseerd waardebegrip in de gezondheidszorg komen we al tegen in de code van Hammurabi, 1700 voor Christus. We komen het ook tegen bij innovatieve hedendaagse zorgorganisaties zoals Aravind Eye Hospital in India, dat tegen zeer lage kosten oogzorg van hoge kwaliteit levert aan de allerarmsten. Waardebewuste organisaties werken stelselmatig vanuit de waarde voor de klant, en laten zich niet afleiden door veranderingen in regelgeving of bekostigingssystemen. Niet het maximaliseren van hun eigen inkomsten is hun drijfveer maar het maximaliseren van de waarde die ze leveren, tegen een kostenniveau dat henzelf in staat stelt financieel gezond te blijven.

Zorgverlening bestaat tegenwoordig bijna altijd uit een samenspel van verscheidene zorgorganisaties die als keten de door de klant gevraagde zorg te leveren. Meer dan ooit zijn zorgorganisaties schakels in zorgwaardeketens. Waardebewust zijn vraagt van de ketenpartners hun eigen toegevoegde waarde te begrijpen en samen te werken voor het gezamenlijke resultaat: toegankelijke en betaalbare zorg van hoge kwaliteit.

Erasmus Universiteit Rotterdam Oratie Prof.dr. J.J. van de Klundert

Titel oratie
“Value-Conscious Health Service Organizations”

Leerstoel:
Benoemd tot hoogleraar Bedrijfsvoering van zorgorganisaties

Datum
18 december 2009 16:00

Locatie:
Woudestein, aula

Faculteit
instituut Beleid en Management Gezondheidszorg

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen