Overgewicht nadelig voor sperma
7 februari, 2012 – 11:51 | No Comment

Overgewicht en obesitas verkleinen vruchtbaarheid en kans op kinderen
Overgewicht en obesitas zorgen bij mannen, onafhankelijk van andere leefstijlfactoren, voor een lagere zaadkwaliteit. Zowel de hoeveelheid zaadcellen als hun beweeglijkheid wordt beïnvloed door het lichaamsgewicht. Ongezonde …

Read the full story »
*Medisch Nieuws*

Medisch Nieuws

Nieuwe ontwikkelingen

Nieuwe ontwikkelingen

Onderzoek

Onderzoek

Opinie & Beschouwing

Opinie & Beschouwing

Zorg 2.0

De zorg is in beweging.

Home » *Medisch Nieuws*, Onderzoek, Preventie, Voorpaginanieuws

Wagenings Commentaar: Verzadigd vet toch slecht

Submitted by on 5 februari, 2010 – 11:02No Comment

research22 Wagenings Commentaar: Verzadigd vet toch slecht research22 photoIn The American Journal of Clinical Nutrition stellen onderzoekers dat er geen bewijs is dat verzadigde vetten een risicofactor zijn bij hart- en vaatzoekten. Zij analyseerden 21 artikelen opnieuw. Op de Nieuwspagina van de Wageningen Universiteit en Research reageert hoogleraar Volksgezondheisonderzoek Kromhout in een interview door Hans Wolkers: “Oude koek.”

‘Alle publicaties die de basis voor deze studie vormden, zijn bekend en ik was dus niet verrast over de uitkomst. Maar ook al vind je geen verband, dan wil dat nog niet zeggen dat het er niet is. Epidemiologisch en experimenteel onderzoek laten duidelijk zien dat er wel degelijk een verband bestaat tussen verzadigd vet en hart- en vaatziekten. Al vanaf de jaren tachtig zijn er discussies over wat de verklaring kan zijn dat epidemiologische studies zo’n verband niet laten zien, zoals bij de Zutphen Studie. In de jaren zestig toen die studie begon, was de inname van verzadigd vet gemiddeld 18 energieprocent, met een spreiding van 12 tot 24 procent. De Gezondheidsraad adviseert maximaal 10 procent. Vrijwel alle personen in die studie hadden dus al een te hoge inname van verzadigd vet, waardoor een relatie met hart en vaatziekten niet kon worden aangetoond.

‘Een ander probleem is hoe je verzadigd vet in iemands voeding betrouwbaar kunt meten. Eigenlijk moet je een jaar lang, gedurende 23 willekeurige dagen, de persoon vragen naar zijn voeding van de afgelopen 24 uur. Dat gebeurt in de praktijk nooit. Ook het meten van cholesterolconcentraties in het bloed is niet zonder problemen, omdat er zelfs bij een constante voeding behoorlijke variaties van dag tot dag kunnen zijn. Kortom, er zitten ongelofelijk veel haken en ogen aan de interpretatie bij dit soort studies doordat je al gauw fout op fout stapelt.

‘In de toekomst is er vooral behoefte aan goed gecontroleerde studies. Grote klinische trials zijn noodzakelijk, maar erg duur. Op dit moment heb ik zo’n groot onderzoek lopen naar het effect van omega-3 vetzuren op hart- en vaatziekten.’

Lees hier het originele artikel

Comments are closed.