Volksgezondheid kan ook in crisistijden overeind blijven
10 februari, 2012 – 12:48 | One Comment

Zelfs in dramatische crisistijden, wanneer het Bruto Binnenlands Product instort, is het mogelijk om een goede volksgezondheid te verzekeren. Als men bereid is de publieke gezondheidszorg te versterken. “Kijk bijvoorbeeld naar Cuba in de jaren …

Read the full story »
*Medisch Nieuws*

Medisch Nieuws

Nieuwe ontwikkelingen

Nieuwe ontwikkelingen

Onderzoek

Onderzoek

Opinie & Beschouwing

Opinie & Beschouwing

Zorg 2.0

De zorg is in beweging.

Home » Diabetes, Preventie

Matige alcoholconsumptie verlaagt risico op voortijdig overlijden

Submitted by on 5 maart, 2010 – 00:53No Comment

w200h240 brochure voorkant Matige alcoholconsumptie verlaagt risico op voortijdig overlijden w200h240 brochure voorkant photoDe brochure ‘Gezondheidseffecten van matige alcoholconsumptie’ brengt de resultaten van 30 jaar nationaal en internationaal wetenschappelijk onderzoek op een overzichtelijke manier samen. Matige alcoholconsumptie verlaagt het risico op voortijdig overlijden gemiddeld met maximaal 18%. Daarbij spelen diverse positieve, maar ook enkele negatieve gezondheidseffecten een rol. Gemiddelden kunnen echter niet altijd 1-op-1 worden doorvertaald naar een individu. De nieuwe brochure, die gericht is op gezondheidsprofessionals, geeft een compact overzicht van de diverse gezondheidseffecten en de onderliggende mechanismen en helpt hen bij de vertaalslag naar een weloverwogen persoonlijk advies.
trans Matige alcoholconsumptie verlaagt risico op voortijdig overlijden trans photo

Gezondheidseffecten
Naast de gunstige effecten van matige alcoholconsumptie op hart- en vaatziekten, is er inmiddels ook
steeds meer bekend over het positieve effect op onder andere diabetes type 2 en het negatieve effect
op enkele vormen van kanker (m.n. borstkanker), en worden de onderliggende mechanismen steeds
verder opgehelderd. ‘Overall is er een J-vormige relatie tussen overlijdensrisico en alcoholconsumptie.
Hierbij laat matige alcoholconsumptie van 1 à 2 glazen per dag een verlaging van het overlijdensrisico
zien ten opzichte van geheelonthouders. Deze verlaging is voor een groot deel toe te schrijven aan het
gunstige effect van matige alcoholconsumptie op hart en bloedvaten. Bij consumptie van meer dan 2
glazen per dag door vrouwen en meer dan 4 glazen door mannen verdwijnt dit gunstige effect en wordt
het negatief. Het is belangrijk om bij het geven van een op de persoon toegesneden advies over
alcoholconsumptie het volledige plaatje in ogenschouw te nemen en rekening te houden met
individuele en familiaire risicofactoren’,
aldus Dr. Henk Hendriks (TNO Kwaliteit van Leven), expert op
het gebied van alcoholonderzoek.

Downloaden of bestellen
De brochure is een initiatief van de Stichting Alcohol Research. U kunt de digitale brochure inkijken of downloaden. Voor meer informatie of voor het (kosteloos) aanvragen van de brochure kunt u gebruik maken van het contactformulier.

Kijk hier voor het hele bericht.

Bron: alcoholengezondheid.nl

Comments are closed.