Zoeken in BIG-register zou verbeterd moeten worden

Array

Ingezonden brief
Voor patienten is het belangrijk dat het CIBG de informatie verbeterd tav zoeken in het BIG-register, dat vindt een zorgverlener die zelf al op het probleem stuitte dat men haar als zorgverlener niet kon vinden terwijl ze wel geregistreerd is. Ze schreef een brief aan minister Klink en vroeg ons deze brief integraal te plaatsen.

De brief aan minister Klink

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

t.a.v. Dr. A. Klink

Postbus 20350

2500 EJ Den Haag

Huizen, 12 maart 2010

Geachte heer Klink,

Het CIBG heeft zich in 1997 met het BIGregister twee gebruikersdoelen gesteld. Naast registreren heeft het ook een maatschappelijke functie namelijk: informeren. Het verstrekken van informatie aan publiek ( zie ook deze link naar site van MIN. VWS http://www.zorggegevens.nl/zorg/big-register/ ).

Met dit schrijven wil ik u erop attent maken dat de zorgconsument (patient/client in de zorgsector) minder makkelijk de zorgverlener kan vinden als dat een werkgever en/of zorgverzekeraar dit kan. Dit komt omdat de patient/client meestal niet over de benodigde gegevens beschikt, zoals de juiste achternaam, geboortedatum en woonplaats. De site Bigregister geeft ( bij veelgestelde vragen van/voor zorgconsumenten) daar wel enigszins een toelichting op t.a.v. woonplaats en over een wel of niet ingevoerd werkadres. Maar niets over de (juiste) achternaam. Er wordt wel geadviseerd om de BIG-informatielijn te bellen als men geen zoekresultaat heeft.

Hierbij wil ik een paar situaties schetsen om aan te geven dat ik van mening ben dat het CIBG t.a.v. informatie verstrekken ‘aan het publiek’ tekort schiet:

  1. Een echtpaar  (vrouw net in verwachting) wil de BIGregistratie van hun verloskundige opzoeken. Haar achternaam en woonplaats worden op de site ingevuld…  maar er zijn geen zoekresultaten. Het echtpaar wordt erg onzeker: is onze verloskundige wel bevoegd? Hoe kaarten we dit aan? Ze vragen de verloskundige hoe ze haar in het  BIGregister kunnen vinden.  De verloskundige zal het uitzoeken…. en ze ontdekt dat ze alleen op de achternaam die ze tot haar trouwen gebruikte te vinden is.
  2. In een avonddienst wordt de bezetting aangevuld met een uitzendkracht. Het is niet bekend van welk uitzendbureau want het eigen bureau kon niemand regelen en heeft via via nog een verpleegkundige voor de avonddiensten gevonden. Het is Jan van Dijk[1] en hij werkt meestal in Almere. Omdat hij wat stuntelt met de sondevoedingpomp besluit men om voor de zekerheid, de volgende dag, de BIG-informatielijn te bellen: er wordt  géén J van Dijk in Almere gevonden.

De medewerker van het BIGregister geeft het advies om naar zijn woonplaats te vragen….Dus informeert men of hij ook in Almere woont of dat hij er alleen werkt.  Jan stelt de wedervraag: waarom wil je dat weten? Het wantrouwen van de afdeling stijgt nog meer: “Eh, omdat er in het BIGregister geen J. van Dijk, verpleegkundige in Almere te vinden is”. En daar komt ‘de aap uit de mouw’(cq ‘uit de kast’): Jan heeft een geregistreerd partnerschap en zijn partner heet van Dijk, zijn eigen geboortenaam is Groot. Ook verteld hij wat zijn woonplaats is zodat hij alsnog op www.bigregister.nl gevonden wordt.

  1. Voor een oudtante regelt mijn zwager een particuliere nachtzuster want deze oude dame is een snelontregelde diabetespatient en kan ‘s nachts niet alleen zijn. De controlebezoekjes van de ambulante thuiszorg-(nacht)dienst waren niet voldoende. Helaas wordt er geen indicatie voor intensieve nachtzorg gegeven dus moet het uit eigen vermogen betaald worden (voor tante geen bezwaar…. maar dat terzijde). Via een advertentie bied M. Jansen[2] uit Amsterdam zich aan. Mijn zwager kent het Bigregister en controleert ‘even’ of zij echt een geregistreerde verpleegkundige is. Op de site ontdekt hij wel 8x een verpleegkundige Jansen in Amsterdam met een M bij de voorletter(s). Twee dames Jansen vallen af want die hebben een ander werkadres: deze Marja Jansen doet alleen nachtdiensten. Welke van de 6 is dus de juiste?  Mijn zwager vraagt Marja om haar BIGnummer; ze zal het de volgende keer doorgeven …..
  2. ….. EN MARJA DEED HETZELFDE ALS MIJN ZWAGER: zij heeft op de site van het Bigregister bij zoeken op naam zorgverlener M. Jansen Amsterdam ingevoerd en kon kiezen welk BIGnummer ze aan mijn zwager zal doorgeven…. Want deze Marja is niet gediplomeerd en had ontdekt dat bij het invoeren van een BIGnummer men als zoekresultaat alléén de naam en het beroep van deze persoon krijgt te zien. En niet zijn/haar woonplaats. Dus Marja uit Haarlem dacht, onopgemerkt onder iemand anders BIGnummer,  een paar centjes extra te kunnen verdienen….. totdat, hopelijk,  iemand haar vraagt om haar paspoort te tonen en daarna met haar geboortedatum in het Bigregister gaat zoeken!
  3. In oktober 2009 schreef de website Medicalfacts al over de slechte vindbaarheid van vrouwelijke zorgverleners/medici op de zwarte lijst op het BIG register. https://www.medicalfacts.nl/medicalbackup/2009/10/30/vrouwelijke-artsen-hebben-minder-last-van-zwarte-lijst-ribiz/ NB de lijst vermeld nog steeds niet onder welke partnernaam deze dames ook in de maatschappij actief zijn.

En zo zijn er nog veel meer praktijksituaties te bedenken.

Op de vorige site www.RIBIZ.nl stond voorheen in de TOELICHTING: HOE KAN IK ZOEKEN dat men ook de partnernaam van een zorgverlener kan invullen. Na mijn correspondentie met het CIBG, vorig jaar, is deze toelichting op de nieuwe site verdwenen. Het blijkt dat de software van het BIGregister (nog steeds) niet zo ver is dat ze van zorgverleners (indien van toepassing) de beide achternamen vanuit het GBA (de gemeentelijke basisadministratie) kan koppelen aan het invulveldje ZOEKEN OP NAAM van het BIGregister.

Mijn bezwaar is dat er, anno maart 2010, geen TOELICHTING gegeven wordt dat men zorgverleners moet zoeken op geboortenaam.  Want de, soms dagelijks gebruikte, via de burgerlijke stand verkregen  achternaam is niet oproepbaar op de huidige site BIGregister. En ik ontdekte: het is ook niet telefonisch bij de BIG-informatielijn verkrijgbaar. En zelfs als men wel beschikt over de geboortedatum van de zorgverlener, maar niet over de geboortenaam, dan krijgt men geen bevestiging van de informatielijn of iemand in het BIGregister staat.

Eigenlijk denk ik dat een zorgconsument alleen met stellige zekerheid zijn/haar zorgverlener in het BIGregister kan controleren als men zijn/haar geboortenaam én geboortedatum vanaf de identiteitspapieren heeft kunnen overnemen. Want zoeken op BIGnummer geeft niet de zekerheid dat de gevonden naam ook van de persoon is die het BIGnummer heeft doorgegeven als zijnde zijn/haar registratie. Het M.Jansen-verhaal is hier een voorbeeld van.

Uiteraard werkt het in de maatschappij zo niet… men gaat niet bij elk bezoek de zorgverlener/medicus/ therapeut o.d. naar zijn/haar identiteitspapieren vragen.

Mogelijk is dit op te lossen door:

-       uitbreiding van de informatie op de website BIGregister dat zorgverleners alléén op te zoeken zijn op hun geboortenaam. En dat een BIGnummer alleen zekerheid geeft als men ook de geboortedatum van de zorgverlener weet.

-       zorgverleners  nadrukkelijk te wijzen op het belang dat ze hun werkadres aan het BIGregister doorgeven.

-       instellingen en organisaties te verplichten om het HKZ-certificaat te behalen waarbij gecontroleerd wordt dat al hun gediplomeerde zorgverleners  BIG-geregistreerd zijn.

Tot slot: de maatschappij mag er vanuit gaan dat zorgverzekeraars alleen behandelingen vergoeden die door BIGgeregistreerden zijn uitgevoerd. En dat werkgevers altijd het bewijs van inschrijving bij de BIGregister opvragen als ze een nieuwe zorgverlener in dienst nemen.

Hartelijk dank voor uw tijd voor mijn uiteenzetting.

Graag verneem ik spoedig uw reactie.

Vriendelijke groet,

Willie Velinga van Sluijs


[1] de naam en situatie van Jan van Dijk-Groot is fictief
[2] M. Jansen is een fictieve naam

Waarom maak ik bezwaar tegen de huidige vorm van informatie verstrekken aan het publiek?

  • Er ontstaat twijfel bij de zorgconsument als men een zorgverlener niet kan vinden in het bigregister.
  • Voor herregistratie moeten we (straks) 85 euro betalen… eigenlijk aan een register dat maar voor de helft goed werk aflevert.

En het is niet omdat ik denk dat er in dit land heel veel nep-zorgverleners zijn (die buiten het Bigregister om als nep-gediplomeerde therapeut, arts, verpleegkundige, psycholoog enz werkzaam willen zijn).

One thought on "Zoeken in BIG-register zou verbeterd moeten worden"

  1. Willie Velinga van Sluijs

    Op dezelfde middag dat Medicalfacts deze ingezonden brief plaatste werd er bij het CIBG gewerkt aan een toelichting op de site van het Bigregister. Zie de tekst tav zoeken op naam op deze pagina http://www.bigregister.nl/zoeken/zoekenopbignummer/default.aspx

    Naast een brief aan de minister had ik namelijk mijn bezwaar ook nog kenbaar gemaakt via het klachtenformulier op de site Bigregister.nl…. dit klachtenformulier was afgelopen week actief gemaakt, maar dat terzijde.
    Via een keurige reactie per email vernam ik dat dit (de tekst: “zoeken kan alleen op eigen naam oftewel geboortenaam”) een tijdelijke oplossing is. Er werd mij het volgende verzekerd: “We zijn ondertussen nog steeds bezig met het verbeteren van de zoekfunctie en de informatie die we daarbij vermelden. Ook wordt er gewerkt aan het zoeken op correspondentienaam. Helaas is dat niet zo eenvoudig”.
    Een soortgelijk antwoord kreeg ik vorig jaar juli toen ik mijn bezwaar via de nationale ombudsman had kenbaar gemaakt. In september 2009 zou er een vernieuwing van de site RIBIZ komen en werd mij excuses aangeboden dat ik dan pas onder mijn correspondentienaam in het register te zijn opgenomen…. Het is inmiddels maart 2010.

Comments are closed.

Recente artikelen