Populatiegebonden bekostiging: graag starten met één of twee experimenten en niet met tien
6 februari, 2012 – 01:38 | No Comment

In 1974 voerde Engeland populatiegbonden bekostiging in voor Nationaal Health Service (NHS). Regionale bestuursorganen (van de zorgaanbieders, geen lokale overheid) kwamen tot stand. Die ontvingen inkomsten op basis van inwonertal, leeftijdsopbouw, mortaliteit en morbiditeit. De …

Read the full story »
*Medisch Nieuws*

Medisch Nieuws

Nieuwe ontwikkelingen

Nieuwe ontwikkelingen

Onderzoek

Onderzoek

Opinie & Beschouwing

Opinie & Beschouwing

Zorg 2.0

De zorg is in beweging.

Home » Borstkanker, Vrouw & Gezondheid

Dagelijks glas alcohol verhoogt de kans op borstkanker

Submitted by on 25 augustus, 2010 – 11:34No Comment

alcohol Dagelijks glas alcohol verhoogt de kans op borstkanker alcohol photoEen glas wijn per dag verdubbelt het risico op een vaak voorkomend type van borstkanker, dat blijkt vandaag uit onderzoek dat is gepubliceerd in The Journal of the National Cancer Institute. .Vrouwen die zeven eenheden alcohol per week drinken, dat is de helft van de aanbevolen limiet, lopen veel meer kans op borstkanker in vergelijking met vrouwen die helemaal niet drinken.

Professor Christopher Li: “We ontdekten dat vrouwen die meerdere glazen per dag drinken ongeveer dubbel zoveel risico lopen op dit type van kanker, dat was niet het geval bij andere types van borstkanker.”

De onderzoekers bestudeerden 2.944 borstkankerpatiënten en hun alcoholconsumptie. Ze werden in zes categorieën verdeeld afhankelijk van de gemiddelde hoeveelheid alcohol die ze per week consumeerden. Daaruit blijkt dat dit het risico verdubbelt op de tweede meest voorkomende vorm van borstkanker, deze komt het vaakst voor bij vrouwen tussen 45 en 55 jaar. Jonge vrouwen hebben een laag risico op het ontwikkelen van deze ziekte, dus zelfs als ze veel drinken, blijft de kans redelijk laag. Bij oudere vrouwen echter is dit effect veel duidelijker. Het treft de lobben diep in het borstweefsel en is moeilijk te detecteren zodat de ziekte vaak vergevorderd is tegen de tijd van diagnose. De wetenschappers hielden wel geen rekening met de verschillende types alcohol.

1. Christopher I. Li, Rowan T. Chlebowski, Matthew Freiberg, Karen C. Johnson, Lewis Kuller, Dorothy Lane, Lawrence Lessin, Mary Jo O’Sullivan, Jean Wactawski-Wende, Shagufta Yasmeen, and Ross Prentice. Alcohol Consumption and Risk of Postmenopausal Breast Cancer by Subtype: the Women’s Health Initiative Observational Study. Journal of the National Cancer Institute, 2010; DOI: 10.1093/jnci/djq316

Comments are closed.