Online apotheek voor herhaalrecepten groeit spectaculair

Sinds de oprichting in 2006 maakt De Thuisapotheek, een online apotheek gespecialiseerd in herhaalmedicatie, een spectaculaire groei door. In mei 2010 is de mijlpaal van 10.000 klanten bereikt en nu al is De Thuisapotheek daarmee de grootste apotheek voor chronische patienten van Nederland. Wekelijks zijn er 1000 nieuwe  inschrijvingen. Zo’n 400 inschrijvers kunnen daadwerkelijk klant worden, van de overigen werkt bijvoorbeeld de huisarts niet mee. Onderzoek van TNS NIPO (augustus 2010 in opdracht van De Thuisapotheek) wijst uit dat chronische patienten vooral vanwege het gemak kiezen voor de gratis bestel- en bezorgservice van De Thuisapotheek.

Werk uit handen
De Thuisapotheek is een initiatief van apotheker Gerard Berwald. “Ik merkte dat patienten met chronische ziekten en aandoeningen vaak vele uren per week bezig waren om hun medicatie te regelen, te bestellen en op te halen. Met De Thuisapotheek neem ik ze al dat werk uit handen.”
De Thuisapotheek vraagt steeds tijdig een herhaalrecept aan bij de arts van de klant, bestelt de medicijnen en verzendt de bestelling na controle naar elk willekeurig adres in Nederland. Vanwege de organisatiestructuur en de schaalgrootte is deze service is voor de klant geheel gratis. De medicijnen zelf rekent De Thuisapotheek net als alle andere apotheken direct af met de zorgverzekeraars. Alle communicatie met de klanten verloopt via e-mail of telefoon.

Gemak grootste voordeel
Uit het onderzoek onder 374 klanten van De Thuisapotheek blijkt dat mensen zich vooral inschrijven omdat De Thuisapotheek gemak biedt. De belangrijkste redenen die genoemd worden zijn:
–       Het gemak van bezorging, het feit dat ze de deur niet uit hoeven (49%)
–       Niet meer vergeten de voorraad aan te vullen (39%)
–       Gemakkelijk, goede service (29%)
–       Geen bezoek aan arts nodig voor herhaalrecept (21%)

Tevreden klanten
TNS NIPO onderzocht ook hoe tevreden de huidige klanten zijn. Velen komen voor spoedmedicatie en vrij verkrijgbare medicijnen nog wel bij hun buurtapotheek en kunnen daarom goed vergelijken. Op een schaal van 5 geven zij De Thuisapotheek een 4,5 tegenover een 3,9 voor de wijkapotheek. En ondanks dat De Thuisapotheek een online service is,  associeert meer dan de helft het bedrijf met het begrip ‘persoonlijk’.

Groei naar 130 duizend klanten
Het onderzoeksbureau vroeg de klanten ook of zij spontaan sterke punten wisten te noemen van De Thuisapotheek. 78 procent had hier geen moeite mee. Zij noemden vooral de tijdige levering, de medicijnen altijd op tijd in huis en er zelf niet aan hoeven te denken (51%), de bezorging aan huis, de tijdwinst, geen wachttijden (23%) en het e-mailverkeer, de snelle reacties en de berichtgeving over de bezorging (20%). De Thuisapotheek verwacht over drie jaar 130 duizend klanten met chronische klachten te bedienen. Dat is 74 keer zo veel als de gemiddelde apotheek.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen