AstraZeneca introduceerde de Borstkanker bewustzijn maand in 1985

pink ribbonAstraZeneca is een farmaceutische multinational die onder andere medicijnen tegen borstkanker produceert. Het oorspronkelijke doel van de BBM was het promoten van mammografie als meest effectieve wapen tegen borstkanker. Sinds 1985 is BBM uitgegroeid met veel hulp van vrijwilligers tot een wereldwijde campagne. De evenementen die plaatsvinden in deze maand moedigen vrouwen aan om zich regelmatig te controleren en waakzaam te blijven tegen borstkanker. Het eerste roze lint werd geïntroduceerd door een Amerikaanse borstkankerstichting: de Susan G. Komen Breast Cancer Foundation. In 1990, tijdens de ” Foot race for survivors”  deelden vrijwilligsters roze petjes uit. Een jaar later kreeg elke deelneemster van de New York City Race een roze lint opgespeld.

In 1992 werkte de hoofdredacteur van het dames gezondheidsmagazine Self, Alexandra Penney, aan de tweede jaaruitgave van de special National Breast Cancer Awareness Month issue. Evelyn Lauder, die op dat moment senior vice president van Estée Lauder was, had de uitnodiging van Penny aangenomen om de rol van gast-redacteur van NBCAM in te vullen. Penny en Lauder kwamen op het idee om een lint te introduceren dat het gevecht tegen borstkanker symboliseerde. De bedoeling zou zijn het lint door Estée Lauder te laten verspreiden in cosmeticawinkels in New York City. Estée Lauder pikte het idee op en besloot om de linten over het hele land te gaan distribueren. Penny en Evelyn waren er echter nog niet uit welke kleur ze moesten nemen.
De doelstelling van deze organisatie is het creeren van een ondersteunende wereldwijde gemeenschap en het faciliteren en informeren van specialisten, patienten en betrokkenen omtrent initiatieven aangaande borstkanker. Helaas is dit initiatief uitgegroeid tot een marketing machine die gevoed wordt door Estee Lauder en waarbij zelfs de opbrengsten van het Pink Ribbon award gala niet worden aangewend voor de strijd tegen borstkanker. Ik hoop dat weer snel terug gaan naar het oorspronkelijke initiatief en het bewustzijn dat borstkanker een rot ziekte is waar veel vrouwen aan overlijden!!!

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen