Minister Schippers (VWS) wil dat ziekenhuizen No-shows aanpakken

Array

Minister Edith Schippers van Volksgezondheid wil dat ziekenhuizen zich actiever gaan bemoeien met het verlagen van het aantal no-shows. Het aantal patienten dat niet op hun afspraak in het ziekenhuis verschijnt, moet drastisch worden verminderd om onnodige kosten in de gezondheidszorg te voorkomen. Ziekenhuizen zouden daarbij niet moeten kiezen voor een boete of voor overboekingen, maar voor meer patientenservice en effectieve herinneringsdiensten.

Uit onderzoek van de NVZ en de NFU, en ondersteund door ervaringen van Alphacomm Outbound Solutions, blijkt dat driekwart van de Nederlandse ziekenhuizen no-shows als een probleem ervaart. Gemiddeld verschijnt 4% van de patienten niet op de gemaakte afspraken. In sommige ziekenhuizen bedraagt het aantal no-shows zelfs 7%. Minister Schippers vindt deze cijfers alarmerend en roept op tot maatregelen.

De meeste ziekenhuizen ondervangen de financiele schade van no-shows door de patient een boete op te leggen, die in sommige gevallen wel $45 bedraagt. Andere instellingen proberen no-shows te ondervangen door afspraken te overboeken. Patienten moeten in dat geval vaak onnodig lang wachten voor een consultatie. Minister Schippers heeft daarom een voorkeur voor een (telefonische) herinneringsservice die patienten bijtijds waarschuwt en informeert over geplande afspraken.

Alphacomm Outbound Solutions, op de Nederlandse markt actief met de herinneringsservice Annabel, en internationaal onderzoek onderschrijven het succes van (telefonische) herinneringsdiensten. “Deze effectieve methoden verlagen de no-shows tot wel 70%. Door middel van een dagelijkse rapportage van afzeggingen en bevestigingen van patienten kunnen de patientenadministratie en de service aanzienlijk worden verbeterd”, aldus Renate Jonker van Alphacomm.

bron: ANP Pers Support

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen