Vrijwilligers halen patiënten thuis op en begeleiden ze naar poli
ArrayWarm welkom op nieuw ontmoetingsplein
Patienten die voor de nieuwe service in aanmerking komen, worden thuis opgehaald. In het ziekenhuis worden ze door een van de hostesses verwelkomd op het nieuwe ontmoetingsplein en persoonlijk naar de poli begeleid, waar de patient een afspraak heeft. Na de afspraak haalt een hostess de patient weer op. Samen keren ze terug naar het ontmoetingsplein. Hier staat de chauffeur klaar om de patient naar huis te brengen.
Het Stafbestuur, de Ondernemingsraad en de Clientenraad ondersteunen het nieuwe serviceconcept. Theo Hoekjan, voorzitter Clientenraad: “Een schitterend initiatief. Het ziekenhuis heeft op een zeer positieve manier actie ondernomen, in goede samenwerking met de Clientenraad. Steeds meer oudere patienten bezoeken het ziekenhuis. Vaak wordt deze groep klanten letterlijk bij de deur afgezet. Het is goed dat het ziekenhuis ze onder de arm neemt en naar de afspraak begeleidt. Dit is voor veel mensen een prettige service tijdens de toch vaak moeilijke en spannende momenten in het ziekenhuis.”
Thiadens: “Het is prachtig dat meer dan 80 vrijwilligers zich belangeloos inzetten om deze hulp te bieden. Mensen helpen mensen. Dat is het mooie van dit initiatief. Als ziekenhuis stellen we het erg op prijs dat we deze vrijwilligers hebben kunnen opleiden en dit met elkaar kunnen uitvoeren. Door de inzet van onze vrijwilligers willen we onze patienten de helpende hand bieden. Met deze proef voor patienten helpen wij mee Nederland een stukje “beter” te maken. Vrijwilligers in de zorg bieden andere mensen een helpende hand en zijn hen tot steun. Wij beschouwen patienten als partner in de zorg en treden ze als persoon tegemoet. We volgen goed in hoeverre dit unieke initiatief bijdraagt aan de beleving van de zorg in ons ziekenhuis. Wij zijn voor zorg met een menselijk gezicht. We willen goede zorg bieden. Daar zetten we ons in Roermond voor in. De beste zorg en service voor de patienten in de regio. Dat wil het Laurentius Ziekenhuis bieden.”
Persoonlijke aandacht voor alle patienten
Het nieuwe initiatief is mogelijk door een goede samenwerking tussen het ziekenhuis en een grote groep enthousiaste vrijwilligers. Dankzij de inzet van de tientallen vrijwilligers kan de vervoerservice gratis worden aangeboden. Ook de hostesses die aanwezig zijn op het ontmoetingsplein zijn vrijwilligers. Patienten die geen gebruik maken van de vervoerservice maar wel begeleiding naar een polikliniek nodig hebben, worden ook door de hostesses ontvangen en persoonlijk door het ziekenhuis begeleid.
Wilna Wind, directeur Nederlandse Patienten Consumenten Federatie, is enthousiast over de nieuwe service van Laurentius. “Als belangenbehartiger van alle patienten in Nederland juichen we nieuwe patientvriendelijke initiatieven toe. De nieuwe vervoerservice die Laurentius haar patienten biedt, is een mooi voorbeeld van patientvriendelijk denken en handelen. Een ziekenhuisbezoek is en blijft voor veel mensen spannend en onzeker. Met dit initiatief zorgt Laurentius echt voor haar patienten. Dat zo’n initiatief mogelijk wordt dankzij de inzet van tientallen vrijwilligers is fantastisch. Kortom, dit is een heel goed voorbeeld van samenwerken aan nieuwe ideeen om de weg naar het ziekenhuis makkelijker en prettiger te maken.”
Laurentius wil bezoekers en patienten op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen, maar hoort ook graag van bezoekers en patienten wat zij van het ziekenhuis en de geboden zorg en service vinden. In het kader van de Dag van de Zorg vindt op maandag 14 mei a.s. om 19.00 uur daarom een publieksavond plaats voor alle geïnteresseerden uit de omgeving.