Uitkomsten Nationaal Gastvrijheid Onderzoek Zorg is steeds gastvrijer

Array

De zorgsector is steeds gastvrijer en klantgerichter en scoort een ruime 7,5. Dit is de belangrijkste conclusie uit het Nationaal Gastvrijheid Onderzoek 2012. De resultaten hiervan zijn bekendgemaakt tijdens het Nationaal Congres Gastvrijheidszorg 2012 op donderdag 7 juni in Ede.

Grootste gastvrijheidsonderzoek
Het grootste onderzoek naar gastvrijheid in Nederlandse zorginstellingen vormt de basis van Gastvrijheidszorg met Sterren 2012. Dit is een waarderingssysteem voor de kwaliteit van de gastvrijheidszorg in zorginstellingen. Het doel is de kwaliteit van leven van clienten en patienten te verbeteren door het stimuleren van goede gastvrijheidszorg.

650 onderwerpen
In totaal zijn de ruim 650 items op het gebied van gastvrije zorg geïnventariseerd en zichtbaar gemaakt tijdens het onderzoek in 225 locaties van ziekenhuizen, zorgcentra en GGZ-instellingen. Belangrijke onderdelen van gastvrijheid zijn gezond en lekker eten en genieten van een goede maaltijd in een prettige ambiance. Maar ook de manier waarop medewerkers patienten en clienten bejegenen is een graadmeter, alsmede de dienstverlening.

Behoorlijk klantgericht
Uit het onderzoek komt naar voren dat de zorgsector in ons land behoorlijk klantgericht is. Vooral ziekenhuizen en zorgcentra scoren hoog. In de geestelijke gezondheidszorg is nog veel te winnen als het om gastvrijheid gaat. Van alle gemeten zorginstellingen scoort 75 procent ruim voldoende op alle gemeten items. Bij een kwart scoort gastvrijheid lager en daarvan is bij 9 procent de gastvrije zorg onvoldoende goed geregeld en ingevoerd. Het in de praktijk brengen van gastvrije zorg is bij 75 procent van de zorginstellingen goed geregeld. Vooral bij de langdurige zorg worden zeer veel activiteiten voor de clienten georganiseerd.

Eten & drinken
De waardering voor het eten en drinken is bij ruim 70 procent van de zorginstellingen hoog. Bij 30 procent van de deelnemers aan Gastvrijheidszorg met Sterren is het beleid voor eten en drinken voor verbetering vatbaar. De keuzemogelijkheden voor de clienten worden steeds groter. In driekwart van de zorginstellingen hebben de clienten invloed op het menu.

Gastvrijheidszorg Award
Vandaag worden tijdens het Nationaal Congres Gastvrijheidszorg 2012 in CineMec in Ede de winnaars van de Gastvrijheidszorg Awards bekendgemaakt. Die prijzen gaan naar het meest gastvrije ziekenhuis, het meest gastvrije zorgcentrum en de GGZ-instelling die de hoogste score heeft behaald op gastvrijheidsgebied. Voor het eerst wordt ook de Gastvrijheidsprijs Kleinschalige Woonvormen uitgereikt. De winnaars zijn rond 16.00 uur bekend.

bron:

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen