Eigen overtuiging het sterkst bij medisch docenten

Array

Thea van Roermund deed onderzoek naar de professionele ontwikkeling van medisch docenten en de invloed van hun overtuigingen op die ontwikkeling. Bij de training van docenten in de medische vervolgopleidingen worden vaak beschrijvingen van ‘de goede docent’ en uitkomsten van evaluaties gebruikt. De verwachting is dat dit positief bijdraagt aan het ontwikkelen van hun docentkwaliteiten.
Bij de opleiding tot huisarts zijn er speciaal aangestelde docenten die het terugkomonderwijs verzorgen. Hierbij worden eveneens een beschrijving van de goede docent (docentcompetentieprofiel) en evaluaties door AIOS (assistenten in opleiding tot specialist) gebruikt.
Uit Van Roermund’s onderzoek blijkt dat docenten zich eerder laten leiden door hun eigen overtuiging dan door het docentcompetentieprofiel. Ook de evaluaties van AIOS geven voor de docenten geen aanleiding om verbeterplannen te maken, ondanks aan te wijzen verbeterpunten.
Van Roermund concludeert dat de kwaliteit van docenten kan toenemen als er intensief geïnvesteerd wordt in het selecteren, opleiden en beoordelen van docenten.

Biografie
Thea van Roermund (Udenhout, 1956) studeerde Onderwijskunde in Utrecht. Ze verrichtte bovenstaand onderzoek op de afdeling Eerstelijnsgeneeskunde van het UMC St Radboud, binnen het onderzoeksinstituut Nijmegen Centre for Evidence Based Practice. As onderzoeker en onderwijskundige begeleidt ze docenten in het UMC St Radboud bij het verzorgen van terugkomonderwijs en ontwikkelt ze samen met anderen een kwaliteitssyteem voor de eerstelijns medische vervolgopleidingen.

Datum: dinsdag 8 januari 2013
Tijd: 15:30
Locatie: Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2
Faculteit der Medische Wetenschappen
Promovendus: mevrouw drs. D.A.C.M. van Roermund
Promotors: prof. dr. C. van Weel, prof. dr. A. Scherpbier
Copromotors: dr. B.J.A.M. Bottema, dr. H.G.A. Mokkink
Titel promotie: How do postgraduate medical teachers develop their teaching skills? A study about the influence of teachers’ beliefs, and feedback from residents in academic day release programmes

Bron: RU

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen