Lentis start met beeldschermzorg
In februari gaat ggz-organisatie Lentis aan de slag met beeldschermzorg. Het beeldbellen wordt eerst ingevoerd bij de teams voor ambulante volwassenenzorg, volwassenenzorg met hulp aan huis en zorg voor dementerenden. Cid Berger, programmadirecteur e-Health van Lentis, ziet winst voor zowel cliënten als medewerkers: “Beeldbellen maakt de zorg veel toegankelijker. Ik verwacht dat deze vorm van zorgverlenen straks net zo gewoon is als het gebruik van een telefoon.” Voor het beeldbellen wordt gebruik gemaakt van PAL4-iPads
Via beeldbellen kunnen cliënt en zorgverlener frequenter contact onderhouden dan nu het geval is. Berger: “Een deel van de reguliere contactmomenten zal vervangen worden. Het karakter van de verleende zorg verandert dan ook: nu is er minder, maar wat langer contact, terwijl er straks sprake is van frequenter contact dat korter duurt. We verbreden het zorgspectrum en brengen meer variatie aan en kunnen zo nog beter aansluiten bij de specifieke behoefte van onze cliënten.”
Laagdrempelig
De eerste pilots starten in februari. Drie teams gaan dan aan de slag met PAL4-iPads. Het gaat om ambulante volwassenenzorg, volwassenenzorg met hulp aan huis en zorg voor dementerenden. Berger: “In dat laatste geval kan beeldschermzorg bijvoorbeeld voor een gevoel van veiligheid zorgen. Bij een geval van dementie heeft de mantelzorger vaak veel vragen, veel meer ook dan de patiënt zelf. Met een PAL4-iPad kunnen deze vragen snel en laagdrempelig worden gesteld en hoeft de mantelzorger niet per se te wachten tot er weer iemand aan huis komt.”
Reistijd besparen
Beeldschermcontact biedt nog meer voordelen. “Een zorgverlener hoeft niet meer altijd fysiek langs bij een cliënt”, zegt Berger. “Is hij daar wel thuis en lijkt het hem raadzaam een specialist om hulp te vragen, dan pakt hij de PAL4-iPad er gewoon bij. De specialist, een psychiater bijvoorbeeld, kan dan via de beeldverbinding meekijken. Direct, zonder dat er twee maanden van tevoren een afspraak gemaakt hoeft te worden.” Bovendien is multidisciplinair overleggen mogelijk met de PAL4-iPad, via het geïntegreerde FaceTalk. Dit kan de zorgverlener erg veel reistijd besparen.
Beeldbellen wordt door de vele voordelen dan ook snel een regulier onderdeel van de zorg, denkt Berger. “Nu nog via de PAL4-iPad, maar straks misschien ook via de pc thuis. Ik verwacht dat deze vorm van zorgverlenen straks net zo gewoon is als het gebruik van de telefoon.”
Brainstormsessies
De programmadirecteur is blij te zien dat cliëntenraden en familieleden erg positief tegenover de pilot staan. En ook medewerkers zien snel de toegevoegde waarde. “Dit is niet iets wat ik zelf eventjes heb bedacht”, benadrukt hij. “Met elkaar hebben we aan het begin van het traject grote brainstormsessies gedaan waar heel erg veel ideeën werden geopperd. Beeldschermzorg stond bij veel mensen bovenaan de agenda.”
Lentis is dit traject gestart met Focus Cura Zorginnovatie, dat Het Nieuwe PAL4 aanbiedt. Berger is enthousiast over de samenwerking: “Focus Cura bekijkt wat er beter zou kunnen in het zorglandschap, en zoekt daar een technische oplossing bij. Niet andersom. Dat is voor ons de reden voor dit partnerschap. Daarnaast heeft Focus Cura langjarige ervaring in dit werkgebied. Wij hebben alle vertrouwen in deze samenwerking.”
Bron: Lentis