KWF wil af van misleidende sigarettenpakjes

Array

rokenAustralië ging 1 jaar geleden over op plain packaging
Om misleiding door sigarettenpakjes een halt toe te roepen, is Australië een jaar geleden (1 december 2012) overgestapt op ‘plain packaging’. Sigarettenpakjes zonder merksymbolen, -afbeeldingen en -kleuren, maar met grote gezondheidswaarschuwingen in tekst/beeld, in een standaard bruingroene kleur. KWF Kankerbestrijding wil dat de Nederlandse overheid dit ook invoert.

Uit kwalitatief onderzoek in opdracht van KWF Kankerbestrijding blijkt dat kinderen de verleidelijke, vrolijk gekleurde afbeeldingen op sigarettenpakjes associëren met gezond, vakantie en hun lievelingskleuren. Het compilatiefilmpje dat van het onderzoek is gemaakt, laat op schokkende wijze zien hoe enthousiast, bijna hebberig kinderen worden van sigarettenverpakkingen.

Ontkenning van de realiteit
Zorgwekkend is dat volwassenen denken dat jongeren door de mooie pakjes niet sneller verleid worden om met roken te beginnen. Slechts 27% is het er (helemaal) mee eens dat het verwijderen van merkkleuren en symbolen van tabaksfabrikanten ertoe zal leiden dat jongeren minder snel met roken beginnen.

Verschillende internationale onderzoeken tonen juist wel aan dat de jeugd onverleidelijke pakjes onaantrekkelijk vindt en ze naar verwachting minder snel koopt. Michel Rudolphie, directeur van KWF Kankerbestrijding: ‘We sluiten onze ogen voor deze realiteit. De beelden uit onze film maken pijnlijk duidelijk waarom we snel Australië en Ierland moeten volgen zodat ook de Nederlandse pakjes sigaretten onze jeugd niet meer misleiden en verleiden.´

Uit een enquêteonderzoek van Veldkamp in opdracht van KWF Kankerbestrijding, blijkt dat 42% van de Nederlanders het (zeer) goed vindt als in Nederland sigaretten alleen nog maar verkocht mogen worden in verpakkingen zoals dat nu in Australië gebeurt. 14% vindt het (zeer) slecht als we hiertoe in Nederland zouden overgaan en 44% vindt het niet goed/niet slecht.

Dagelijks beginnen in Nederland ruim 200 kinderen met roken. Dat zijn er jaarlijks ruim 70.000. Alleen door alles op alles te zetten om onze jeugd niet meer aan het roken te krijgen, kunnen we de vermijdbare ziekten en sterfte door roken stoppen. Jaarlijks overlijden bijna 20.000 Nederlanders aan de gevolgen van roken. Ruim 12.000 daarvan aan de gevolgen van kanker. ‘Ik roep de politiek dan ook op om onze jeugd te beschermen en een handje te helpen zodat ze niet meer misleid kunnen worden door de machtige en slimme marketing van de tabaksindustrie,´ aldus Rudolphie.

Pakje belangrijk voor reclame tabaksindustrie
Sinds het reclameverbod voor tabak in 2003 is ingegaan, is het pakje het belangrijkste middel van de tabaksindustrie om nog reclame te kunnen maken. Er is een grote variëteit aan tabakspakjes op de markt in opvallende kleuren, met bloemen, dieren, personen of andere afbeeldingen.

Met 3,5 miljoen rokers die gemiddeld 15 sigaretten per dag roken, wordt er dagelijks 52,5 miljoen keer reclame gemaakt voor tabak. En dan is de indirecte reclame nog niet meegeteld, door de pakjes op de verkooppunten waar dagelijks miljoenen kinderen en volwassenen aan blootgesteld worden.

Internationale ontwikkeling
Na Australië heeft ook de Ierse minister van volksgezondheid eerder dit jaar aangekondigd in 2014 over te gaan op plain packaging. En Schotland en het Verenigd Koninkrijk zullen waarschijnlijk niet lang daarna volgen. De eerste harde feiten uit Australië zijn nog niet bekend; de daling in het aantal jeugdige rokers is waarschijnlijk ook pas over een aantal jaar goed zichtbaar. Door het strenge tabaksontmoedigingsbeleid in Australië rookt nog maar 15% van de bevolking. In Nederland is dat 26%. ‘

KWF Kankerbestrijding is partner in de Alliantie Nederland Rookvrij!, een actief netwerk waarin partijen zich gezamenlijk hard maken voor een rookvrij Nederland waarin niemand meer (over)lijdt aan de gevolgen van tabaksgebruik.

Bron: KWF

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen