Diabetespatiëntjes communiceren nu met ziekenhuis via ‘Suikerplein’

suikerplein, insuline pomp, diabetes, Kasper, thuis, laptop,Diatime-patiënt Kasper Vink (10) uit Wijngaarden communiceert nu vanuit huis met zijn behandelteam in Dordrecht: ‘Heel praktisch en gemakkelijk om zijn bloedwaarden te uploaden en adviezen te vragen’, zegt zijn moeder Astrid.
FOTO FREDERIKE ROOZEN-SLIEKER

Kinderen met diabetes mellitus en hun ouders onderhouden vanaf nu contact met het Albert Schweitzer ziekenhuis via de ‘online-polikliniek’ Suikerplein. In deze beveiligde internetomgeving kunnen gezinnen gemakkelijk contact leggen met hun behandelaars en met elkaar. Ook bevat het plein een forum, chat, blog en veel achtergrondinformatie over diabetes.

Suikerplein is door het Radboudumc in Nijmegen ontwikkeld, met als doel om ouders en kinderen met diabetes mellitus op een aangename manier te ondersteunen en actiever te betrekken bij hun behandeling. Het programma werd opgezet samen met het Kinder Diabetes Centrum in Nijmegen en polikliniek kinderdiabetes Diatime van het Albert Schweitzer ziekenhuis. Bij Diatime zijn bijna tweehonderd kinderen met diabetes langdurig onder behandeling.

De website biedt ondersteuning in de periode tussen de consulten in. De periodieke bezoeken aan de kinderarts, verpleegkundige, psycholoog en diëtist veranderen niet. “De website is een toevoeging aan onze bestaande zorg”, legt kinderarts-endocrinoloog Theo Sas van het Albert Schweitzer ziekenhuis uit. “Wanneer kinderen en hun ouders tussen de polibezoeken door met ons overlegden – bijvoorbeeld over hun gemeten bloedwaarden, of over de instelling van de insulinepomp – dan gebeurde dat tot nog toe via gewone e-mail. Dat was niet erg praktisch en de informatie was niet beveiligd. Op Suikerplein hebben de kinderen  en hun ouders een gebruikersnaam, wachtwoord en een beveiligingsprocedure met een sms-code.”

Elke dag kunnen kinderen (of afhankelijk van hun leeftijd, de ouders) op de website terecht om vragen te stellen. Het behandelteam ziet dat er een vraag is binnengekomen en kan snel een antwoord op maat geven. “Kinderen en gezinnen kunnen ook contact maken met andere kinderen en gezinnen, om ervaringen en tips uit te wisselen”, vertelt pedagogisch medewerker Annika van Oosterhout. “Wij lezen mee met de gesprekken en indien nodig vullen wij de informatie aan, of we plaatsen er nuanceringen bij. Zo bewaken we de kwaliteit van de informatie.”

Ook instructies die de kinderen tijdens een consult krijgen, komen in de persoonlijke omgeving op Suikerplein te staan, zodat de kinderen deze altijd kunnen nalezen. Sas: “Kinderen en hun ouders hebben er een handig, veilig en gratis hulpmiddel bij gekregen. Van onze kant wordt het makkelijker en overzichtelijker om advies te geven en informatie te delen met de kinderen en hun ouders. Maar internet vervangt niet de controles en de persoonlijke contacten.”

Diatime was in het afgelopen jaar de eerste externe testpartner van Suikerplein voor het Radboudumc. In Dordrecht maakte één groep kinderen gebruik van Suikerplein, de rest bleef net zo communiceren met het ziekenhuis als voorheen. Het gebruik van Suikerplein werkte zo prettig en veilig, dat begin maart alle patiënten van Diatime zijn overgegaan op deze website. Uiteraard blijft telefonisch contact (inclusief de spoedtelefoon) met het behandelteam ook mogelijk.

Van Oosterhout: “Het is niet verplicht om gebruik te maken van de vele mogelijkheden van Suikerplein, het is ook mogelijk om alleen maar met ons te mailen in een beveiligde omgeving. Toch denken en hopen wij dat de kinderen en hun gezinnen de mogelijkheden zullen gaan verkennen en ontdekken. Lotgenotencontact kan prettig zijn en tips van anderen kunnen altijd van pas komen. Binnen ons domein van Suikerplein, komen alléén maar patiënten van Diatime. Wij kennen dus alle kinderen en omgekeerd zijn ze allemaal bij hetzelfde team onder behandeling. Ook dat geeft een vertrouwd gevoel.”

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen