Eerste borstkankerziekenhuis heeft succesvol eerste jaar

Array

borstkankerzhTopscores op medisch vlak en extreem tevreden patiënten>
Het eerste gespecialiseerde borstkankerziekenhuis ter wereld, het Alexander Monro Borstkankerziekenhuis in Bilthoven, viert vandaag haar eenjarig bestaan met topscores op medische zorg én patiënttevredenheid. Ruim 1300 patiënten zijn afgelopen jaar behandeld en 295 operaties werden verricht. In 80% van de gevallen kon direct borstreconstructie worden gedaan (normaal 20% in Nederland). Patiënten beoordelen het ziekenhuis met een 9,8 (tegen 7,6 gemiddeld in Nederland). Patiënten van alle verzekeraars kunnen in het ziekenhuis terecht.

Het aantal vrouwen dat naar het borstkankerziekenhuis in Bilthoven komt groeit hard. Ook als het gaat om second opinions. De medische resultaten behoren tot de top in de borstkankerzorg. Het ziekenhuis scoort bijvoorbeeld 4% lager op complicaties dan gemiddeld. Inspecties, keurmerken en visitaties zijn onverdeeld positief. Denk aan de zwaar bevochten kwaliteitskeurmerken ZKN, IGZ, KWF, Alpes D’Huzes (sneldiagnose), Heelkunde, Plastische Chirurgie en Anesthesiologie. Het ziekenhuis werkt ook nauw samen met de afdelingen plastische chirurgie, radiotherapie en klinische genetica van het AMC/VUmc.

Focus op borstkanker
De droom van de oprichter en chirurg Jan van Bodegom, een ziekenhuis dat ‘gespecialiseerd is in borstkanker en waar patiënten oprecht attent en zonder te hoeven wachten behandeld worden’, is in dit jaar meer dan werkelijkheid geworden.

‘Van de 35 tot 45 vrouwen die per week bij ons komen heeft ongeveer een kwart borstkanker. Bij ruim 95% konden wij dezelfde dag of de dag erna een diagnose geven. Dat neemt veel onnodige zorgen weg. Wij hebben geen wachttijden voor afspraken of mammografieën of MRI. Uitslagen volgen bij ons binnen drie kwartier. Elders kan dat al snel weken zijn. Inmiddels werken er 75 zorgprofessionals in ons ziekenhuis. Allemaal in loondienst. Dat is belangrijk om puur en alleen op de borstkankerzorg te focussen.’

De aanpak van het ziekenhuis blijft bijzonder en uniek: het behandelen van één aandoening, en daardoor extreem persoonlijke aandacht, ongekend snelle diagnosetijden én een prettige sfeervolle omgeving. Van Bodegom: ‘Met trots durf ik te zeggen dat we, al een jaar na de opening, bewijzen dat we doen wat Nederland nodig heeft: het leveren van persoonlijke en gespecialiseerde topzorg die gewoon door de ziektekostenverzekeraar vergoed wordt.’

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen