Betere communicatie met patiënten op intensive care met voICe-app
Tjongerschans gebruikt app
Patiënten op de Intensive Care (IC) van Ziekenhuis Tjongerschans (Heerenveen) kunnen vanaf vandaag een app gebruiken waarbij het voor de patiënt beter mogelijk wordt te communiceren.
De voICe-app werkt via een tablet. De patiënt kan met iconen aangeven hoe hij zich voelt of wat hij nodig heeft.
Beademing
Patiënten (volwassenen en kinderen) die beademd worden zijn niet in staat om te praten. Dit bemoeilijkt de communicatie: de huidige hulpmiddelen met betrekking tot communiceren (liplezen, schrijven, ja-knikken, nee-schudden of het gebruik van een letterbord of toetsenbord/laptop) kunnen het gemis van een stem onvoldoende opvangen.
Pictogrammen
De patiënt kan in de app door het aanraken van pictogrammen (+ tekst) aangeven ergens behoefte aan te hebben of kan een probleem of gemoedstoestand duidelijk maken. De eerste versie bevat 46 pictogrammen, gerangschikt in zes verschillende thema’s. Dit is gebaseerd op een inventarisatie onder patiënten en professionals van de meest gestelde vragen en geuite problemen. Als de patiënt het betreffende pictogram aanraakt geeft een stem (man/vrouw/jongen/meisje) aan wat de patiënt graag wil of wat er aan de hand is.
De voICe-thema’s zijn:
- mijn gevoelens
- mijn lichaam
- mijn behandeling
- mijn basiswoorden
- mijn ontspanning (voor kinderen is een speciaal ‘ontspannings’scherm ontwikkeld)
- mijn verzorging.
Een voorbeeld van het scherm:
Bron: Ziekenhuis Tjongerschans