RIBW ZWWF loopt landelijk voorop met digitaal inplannen van cliëntafspraken

Array

RIBW Zaanstreek Waterland West-Friesland is landelijk de eerste GGZ instelling waarbij het plannen van cliëntafspraken centraal verloopt via planning- en registratieplatform Careware van softwareontwikkelaar helpLine. Dit geldt zowel voor de huisbezoeken als de gesprekken op afstand via Facetime. Ook de administratie van verleende zorguren verloopt digitaal met behulp van een applicatie op de iPad. Dit ontlast de ambulante begeleiders; zij hoeven niet langer zelf te plannen en registreren, wat de zorgkwaliteit ten goede komt.

laptop ipad grafiek e digiVerhoging serviceniveau
De RIBW introduceert met de uitrol van Careware een nieuwe werkwijze binnen de GGZ en verhoogt hiermee het serviceniveau van de daadwerkelijke zorgverlening. Hoofd P&O Ingrid Rempt-Leijdendekker: “Het doel was niet digitaal te registreren, maar het maken van efficiënte planningen die aansluiten bij de wensen van onze cliënten. Careware biedt die mogelijkheid. Ook het koppelen met andere software, zoals ons systeem voor personeelsplanning, werkt uitstekend.”

Voordelen medewerkers
Voor de professionals betekent de werkwijze een omslag. Voorheen maakten zij zelf afspraken met cliënten en registreerden ze deze in een roostersysteem. Het plannen van afspraken gebeurt nu centraal. Rempt-Leijendekker: “Hoewel medewerkers een stukje vrijheid inleveren, zien zij ook zeker de voordelen. De winst zit vooral in de administratieve afhandeling. Waar medewerkers vroeger dezelfde gegevens in verschillende systemen moesten invoeren, gaat nu alles in een keer via de app. Dat geldt voor zowel de registratie van gemaakte uren, de facturatie als voor de kilometerregistratie die voortaan automatisch bij de salarisadministratie binnenkomt.”

Facetime gesprekken met cliënten
Ook cliënten profiteren van de digitalisering. Zo kunnen RIBW-medewerkers, dankzij de iPads met mobiel internettoegang, direct ter plekke prangende vragen beantwoorden en/of begeleiding bieden. Hierbij is de hulpvraag van de cliënt leidend. Bijzonder is verder dat niet alleen alle medewerkers van de RIBW over een iPad beschikken, ook de meeste cliënten hebben inmiddels een iPad in bruikleen. Hierdoor zijn nu korte contactmomenten via Facetime mogelijk. Als een cliënt daar behoefte aan heeft, worden ook vaste Facetime afspraken met een van de vaste begeleiders ingepland via Careware. Deze vorm van begeleiding is aanvullend op de reguliere huisbezoeken. “De cliënt krijgt hierdoor veel meer de regie in handen. Een vorm van cliënt-emancipatie waar we in de toekomst verder op in willen zetten”, besluit Rempt-Leijendekker.

Bron: helpLine B.V

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen