Pay It Forward door Nissan: hoe houden zij hun werknemers gezond?

Veertig werkgevers donderdag op bezoek bij Nissan om te zien hoe hun werknemers Duurzaam Inzetbaar blijven.
Op donderdag 12 februari gaan bedrijven als Starbucks, Post NL en Mitsubishi bij Nissan Motor Parts Europe op bezoek om te zien hoe zij hun werknemers goed, gezond en gemotiveerd houden. Nissan laat door middel van Pay It Forward zien welke rol hun nieuwe aanpak Smart Ergonomics daarin speelt. Pay it Forward is een initiatief waarbij werkgevers kosteloos hun kennis en ervaring op het gebied van duurzame inzetbaarheid doorgeven.

Nissan is continue op zoek naar verbeteringen om o.a. het ziekteverzuim en het verloop onder werknemers zo laag mogelijk te houden.

coordnatie samenwerking pijlenHun nieuwe aanpak Smart Ergonomics die in samenwerking met het Bureau voor Fysieke Arbeid ontwikkelden, sluit daar perfect bij aan. Met Smart Ergonomics trainen de interne coaches werknemers om op een zo slim mogelijke manier hun lichaam te gebruiken om onderdelen naar de klanten te sturen. Door bepaalde manieren en eenvoudige oplossingen te gebruiken leren werknemers hoe ze onderdelen moeten verplaatsen zonder bijvoorbeeld rugklachten te krijgen. Arjan Dibbink van Nissan: “Stel dat er negen onderdelen liggen die ingepakt moeten worden, maar het laatste onderdeel ligt ver weg. Maak dan gebruik van de onderdelen die er al liggen. Schuif het onderdeel naar je toe met de andere onderdelen en til het dan op.” Het klinkt heel logisch, maar het kan van grote invloed zijn op de gezondheid van de werknemer.

Smart Ergonomics past binnen het Kaizen Proces van Nissan. Elke maand moet er iets verbeterd worden in het team, kleine verbeteringen die vanuit de werkvloer doorgevoerd worden. Andere maatregelen bij Nissan zijn een continue roulatie van werkzaamheden en de medewerkers zelf beslissingen laten nemen. Met de steeds ouder wordende werkende populatie is Nissan continue bezig om de medewerkers fit en gezond te houden, maar ook om ze langer in het bedrijf te houden. Met succes, het ziekteverzuim ligt bij Nissan al jaren heel laag en in 2010 werden ze benoemd tot veiligste magazijn van Nederland. Smart Ergonomics is een jaar bezig en is ook al een enorm succes. Elke maand worden er meer werknemers getraind die direct enthousiast aan de slag gaan en wijzen collega’s op dingen die beter kunnen.

Donderdag 12 februari laat Nissan in Amsterdam aan veertig werkgevers zien hoe Smart Ergonomics werkt. Werknemers leggen uit hoe ze werken en wat ze binnen het bedrijf hebben bereikt en de aanwezigen kunnen zelf ervaren wat de hulpmiddelen zijn. Daarnaast is er ruim gelegenheid tot het uitwisselen van ervaringen, ideeën en vragen tussen de verschillende werkgevers. Een kijkje in de keuken bij een bedrijf dat Duurzame Inzetbaarheid voorop heeft staan.

Bron: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen