Pay It Forward door Nissan: hoe houden zij hun werknemers gezond?
Veertig werkgevers donderdag op bezoek bij Nissan om te zien hoe hun werknemers Duurzaam Inzetbaar blijven.
Op donderdag 12 februari gaan bedrijven als Starbucks, Post NL en Mitsubishi bij Nissan Motor Parts Europe op bezoek om te zien hoe zij hun werknemers goed, gezond en gemotiveerd houden. Nissan laat door middel van Pay It Forward zien welke rol hun nieuwe aanpak Smart Ergonomics daarin speelt. Pay it Forward is een initiatief waarbij werkgevers kosteloos hun kennis en ervaring op het gebied van duurzame inzetbaarheid doorgeven.
Nissan is continue op zoek naar verbeteringen om o.a. het ziekteverzuim en het verloop onder werknemers zo laag mogelijk te houden.
Hun nieuwe aanpak Smart Ergonomics die in samenwerking met het Bureau voor Fysieke Arbeid ontwikkelden, sluit daar perfect bij aan. Met Smart Ergonomics trainen de interne coaches werknemers om op een zo slim mogelijke manier hun lichaam te gebruiken om onderdelen naar de klanten te sturen. Door bepaalde manieren en eenvoudige oplossingen te gebruiken leren werknemers hoe ze onderdelen moeten verplaatsen zonder bijvoorbeeld rugklachten te krijgen. Arjan Dibbink van Nissan: “Stel dat er negen onderdelen liggen die ingepakt moeten worden, maar het laatste onderdeel ligt ver weg. Maak dan gebruik van de onderdelen die er al liggen. Schuif het onderdeel naar je toe met de andere onderdelen en til het dan op.” Het klinkt heel logisch, maar het kan van grote invloed zijn op de gezondheid van de werknemer.
Smart Ergonomics past binnen het Kaizen Proces van Nissan. Elke maand moet er iets verbeterd worden in het team, kleine verbeteringen die vanuit de werkvloer doorgevoerd worden. Andere maatregelen bij Nissan zijn een continue roulatie van werkzaamheden en de medewerkers zelf beslissingen laten nemen. Met de steeds ouder wordende werkende populatie is Nissan continue bezig om de medewerkers fit en gezond te houden, maar ook om ze langer in het bedrijf te houden. Met succes, het ziekteverzuim ligt bij Nissan al jaren heel laag en in 2010 werden ze benoemd tot veiligste magazijn van Nederland. Smart Ergonomics is een jaar bezig en is ook al een enorm succes. Elke maand worden er meer werknemers getraind die direct enthousiast aan de slag gaan en wijzen collega’s op dingen die beter kunnen.
Donderdag 12 februari laat Nissan in Amsterdam aan veertig werkgevers zien hoe Smart Ergonomics werkt. Werknemers leggen uit hoe ze werken en wat ze binnen het bedrijf hebben bereikt en de aanwezigen kunnen zelf ervaren wat de hulpmiddelen zijn. Daarnaast is er ruim gelegenheid tot het uitwisselen van ervaringen, ideeën en vragen tussen de verschillende werkgevers. Een kijkje in de keuken bij een bedrijf dat Duurzame Inzetbaarheid voorop heeft staan.
Bron: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid