Niet gecategoriseerd

Zorgen over locatie ambulances

Array

De Cliëntenraad van Stichting Zorgsaam maakt zich zorgen over de paraatheid van de ambulancedienst tijdens nachtelijke uren in Oost- en West-Zeeuws-Vlaanderen.
De cliëntenraad van Zorgsaam, de koepel van instellingen in de Zeeuws-Vlaamse gezondheidszorg waartoe ook ziekenhuis Zeeuws-Vlaanderen behoort, is het er niet mee eens dat er nu een concentratie van middelen plaatsvindt in Terneuzen. „Dat is niet in overeenstemming met de patiëntenstroom“, zegt voorzitter A. Schouten van de cliëntenraad. „De veiligheid van de inwoners van Zeeuws-Vlaanderen is voor ons van het grootste belang. Daarom dient de ambulance ook op de flanken, dat wil zeggen het oostelijkste en westelijkste deel van Zeeuws- Vlaanderen, binnen de daarvoor geldende tijd aanwezig te zijn. Daarbij komt dat er nu in de vakantieperiode nog eens heel veel toeristen aan de kust zitten. Ook die mogen geen risico lopen.“ Waar de cliëntenraad zich in het onlangs verschenen jaarverslag over 2004 vooral zorgen over maakt is het werken in piketdienst in Oost- en West- Zeeuws-Vlaanderen. Slaapdiensten
Chauffeur en verpleegkundige slapen thuis en spreken bij een spoedgeval onderweg ergens samen af. Schouten: „Wij zijn het er niet mee eens dat er is gekozen voor slaapdiensten in Terneuzen en niet in Hulst of Oostburg. Dit heeft te maken met een behoorlijk tekort aan financiële middelen. Dan zeggen wij op onze beurt: ga dan eens op zoek naar extra geld om een regionale dekking voor heel Zeeuws-Vlaanderen te bereiken. Als dat niet gebeurt lopen mensen op de flanken risico.“ Meer aandacht
In het jaarverslag van de cliëntenraad vraagt de raad ook meer aandacht voor verbetering van de kwaliteitszorg in het ziekenhuis, die nog in de kinderschoenen staat. De raad wijst er op dat het leveren van kwaliteit van wezenlijk belang is voor de cliënten. Schouten: „We zijn daar al een paar jaar mee bezig. Wat ons opvalt is dat ziekenhuis Zeeuws-Vlaanderen pas actie onderneemt als de Inspectie voor de Gezondheidszorg er aan te pas komt. Wij zouden liever zien dat dit allemaal wat sneller gaat.“ Wachtlijsten
Wat het ziekenhuis volgens de cliëntenraad wel goed heeft opgepakt, is het bestrijden van de wachtlijsten in de poliklinieken. Schouten: „Patiënten hoeven niet langer dan twintig minuten te wachten. Dat is de norm die door het ziekenhuis is vastgesteld. In de praktijk kwam het bij een polikliniek voor dat de wachttijden structureel boven die twintig minuten lagen. Op ons advies is de leiding van het ziekenhuis daar tegen opgetreden.“
Bron: PZC