Sociale diensten willen klant beter voorlichten over nieuw zorgstelsel

Array

Sociale diensten geven aan dat ze op dit moment nog niet de juiste voorlichting kunnen geven aan klanten, omdat de koopkrachteffecten en de hoogte van de zorgtoeslag nog niet bekend zijn. Dit blijkt uit resultaten van een ledenenquête door Divosa over de nieuwe zorgverzekering en zorgtoeslag.

Volgens Divosa-voorzitter Tof Thissen wordt goede voorlichting verder bemoeilijkt doordat 83 procent van de sociale diensten onvoldoende capaciteit en voorbereidingstijd denkt te hebben om alle vragen op te vangen. Sociale diensten vrezen ook een toename van het aantal mensen met premieschulden, waardoor het aantal onverzekerden ook kan toenemen. Een aantal zorgverzekeraars deelt de geuite zorgen, aldus Divosa.Collectiviteit
De Divosa-enquête laat daarnaast zien dat vooral de grotere gemeenten en een deel van de kleinere gemeenten een collectieve aanvullende verzekering heeft en in overweging neemt om deze uit te breiden met de basisverzekering. Van de respondenten die een collectiviteit heeft of overweegt (61 procent), kiest voor de dominante verzekeraar in de regio. Tweederde van deze groep doet dat, omdat men bang is dat bijstandsgerechtigden anders onvoldoende zullen deelnemen. De overige eenderde kiest voor de dominante regionale verzekeraar, omdat men tevreden is over de dienstverlening. Prijs en kwaliteit is voor 31 procent van de ondervraagden belangrijk.

Divosa gebruikt de uitslagen in haar overleg met VWS en SZW. Met Zorgverzekeraars Nederland voert Divosa overleg over specifieke verzekeringsvragen. Welke verzekeraars storten zich op de gemeentelijke markt en welke niet? Gaan de verzekeraars met uniforme pakketten komen of blijft maatwerk mogelijk? Wanneer kunnen verzekeraars iets vertellen over de hoogte van de premies?

De rapportage beslaat de periode 30 juni t/m 29 juli 2005 en is gebaseerd op een tussenstand van 39 procent van het totaal aantal leden van Divosa (154 reacties).
Divosa is de landelijke vereniging van personen die op leidinggevend niveau werkzaam zijn bij Nederlandse overheidsorganisaties of aan de Nederlandse overheid verbonden organisaties op het terrein van werk, inkomen en zorg. Divosa heeft circa 550 leden.
 
Bron: ZN
 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen