Centrale opslag gegevens daklozen Amsterdam

Array

Alle informatie in een centrale databank
De gegevens van alle Amsterdamse dak- en thuislozen worden allemaal centraal opgeslagen. Hiermee kunnen de stad en de hulporganisaties het individueel gebruik van de ongeveer 2000 daklozen precies in kaart brengen.

“Binnenkort is de gemeente verantwoordelijk voor de geldstromen naar de opvanginstellingen. Met dit systeem hebben we meer inzicht of het geld wel effectief wordt besteed”, aldus een gemeentewoordvoerder.

WMO
Nu wordt het geld dat bestemd is voor opvangorganisaties verdeeld via de AWBZ. “De gemeente heeft nu nog een beperkte rol. De organisaties kregen een zak geld en dat was het. Vanaf volgend jaar moet met de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) de gemeente het geld verdelen en dus ook elke uitgegeven euro verantwoorden.”
Effectievere zorg
De gemeente heeft nu nauwelijks zicht op waar de dak- en thuislozen zich ophouden. “Het kan zijn dat iemand ’s ochtends bij de ene organisatie aanklopt en ’s middags voor hetzelfde weer bij een andere instelling aanklopt.” Met het nieuwe systeem kunnen opvanginstellingen zien wie op welk opvangadres thuishoort en hoe de persoon moet worden geholpen. “We willen weten wie de mensen zijn en wat ze nodig hebben, zodat we bijna op maat en dus effectiever zorg kunnen leveren.”

Digitaal dossier
In het digitale dossier staan behalve de persoonsgegevens van de dak- en thuislozen ook welke zorg en medicatie nodig zijn, hoe lang iemand dakloos is en wat de vaste opvangplek is. “Ze zijn niet over één kam te scheren. Er zijn zo veel verschillende soorten daklozen.”

Bron: ANP

Recente artikelen