Succesvolle samenwerking ziekenhuis en marktpartij bij verbetering zorgondersteuning

Tevredenheid patiënten gestegen, hogere productie bij gelijkblijvende kosten én meer tijd door verpleegkundigen besteed aan de directe patiëntenzorg. Het vorig jaar gestarte samenwerkingsverband tussen de Reinier de Graaf Groep in Voorburg en Assist zorgondersteunende services is een groot succes. Centraal in dit project staat de Assist-medewerker.

Alle ondersteunende werkzaamheden rondom het bed worden door hem verricht. De patiënt heeft dan ook slechts met één zorgondersteunende functionaris te maken. Bovendien neemt de Assist-medewerker zorgondersteunende taken uit handen van de verpleegkundigen, waardoor deze meer tijd vrij hebben voor hun specialistische taken. Evaluatie van de pilot maakt duidelijk dat het Assist-principe met verve in de praktijk is gebracht.  

Op twee verpleegafdelingen in het Diaconessenhuis in Voorburg, onderdeel van de Reinier de Graaf Groep, werd het Assist-concept voor het eerst in het echt getest. Werkzaamheden van de in totaal acht Assist-medewerkers lopen uiteen van het uitserveren van maaltijden en het vervoeren van patiënten tot het verstrekken van algemene informatie aan de patiënt. Een efficiëntere verdeling van de werkzaamheden over de verschillende soorten medewerkers binnen het ziekenhuis is de sleutel tot succes.
Win-win-verhaal
Volgens Annelies ten Broek, manager Facilitair Bedrijf van de Reinier de Graaf Groep, is de samenwerking met Assist vooral een win-win-verhaal gebleken. “De patiënten zijn tevreden over de toegenomen service en aandacht. En de verpleegkundigen zijn blij dat ze meer toekomen aan het werk waarvoor ze zijn opgeleid. De evaluatie laat zien dat onze verpleegkundigen bijna 19% minder tijd hebben besteed aan ondersteunende taken, waardoor het aandeel directe patiëntenzorg is gestegen. Daarnaast hebben we tegen ongeveer gelijkblijvende kosten een productiestijging van 12% in het ziekenhuis gefaciliteerd. Verder is de patiënttevredenheid substantieel gestegen van het rapportcijfer 7,8 in 2004 naar 8,2 in 2005. De Assist-medewerkers werden beoordeeld met een 8,7. Binnen onze organisatie krijgt Assist dan ook zeker een vervolg. En wellicht zijn onze goede ervaringen met Assist voor andere zorginstellingen aanleiding om er ook mee in zee te gaan. Wij bevelen het in ieder geval van harte aan.”

Werkplezier
Ook Pieter Veenstra, manager van Assist blikt tevreden terug op de pilot. “Onze medewerkers hebben aangetoond dat ze een flinke bijdrage kunnen leveren aan het werkplezier van de verpleegkundigen en het welbevinden van de patiënten. Bovendien is het gelukt een aanzienlijke productiestijging op te vangen zonder extra kosten voor het ziekenhuis. Je zou dus kunnen zeggen: meer kwaliteit voor minder geld. Om een zo adequaat mogelijke ondersteuning te bieden, worden de werkzaamheden die Assist-medewerkers verrichten, afgestemd op het dagritme van de verpleging en de patiënt. Daarnaast worden onze medewerkers getraind in het gastvrij benaderen van de patiënt. Ze verstrekken informatie en er is af en toe tijd voor een praatje. Die extra aandacht wordt door de patiënten absoluut gewaardeerd. Met het geslaagde project in Voorburg in het achterhoofd zijn we inmiddels ook actief in andere zorgbranches, waaronder de ouderen- en de gehandicaptenzorg. Ook daar willen we onze meerwaarde laten zien. Daarmee willen we een steentje bijdragen aan de kwaliteit en betaalbaarheid van de zorg.”

Assist, onderdeel van Vebego
Assist is een initiatief van Vebego dat in de praktijk is uitontwikkeld in samenwerking met het facilitair bedrijf en de zorgorganisatie van de Reinier de Graaf Groep. Vebego International is in zeven landen actief op het gebied van schoonmaak, facilitaire dienstverlening en personeelsdiensten.

Reinier de Graaf Groep
De Reinier de Graaf Groep is een algemeen ziekenhuis dat zich richt op de inwoners van Delft, het Westland, Voorburg, Rijswijk, Den Haag-Zuidwest en de plaatsen Pijnacker en Nootdorp: een gebied waar ruim 300.000 mensen wonen. Tot de Reinier de Graaf Groep behoren het Reinier de Graaf Gasthuis in Delft, het Diaconessenhuis Voorburg, Behandelcentrum Westland in Naaldwijk en Gezondheidscentrum De Reef in Ypenburg. Binnen de Reinier de Graaf Groep zijn 3.000 mensen werkzaam, onder wie 165 medisch specialisten. Er zijn dertig specialismen.

Bron: MedischeWereld

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen