Farmaciemarkt vol me-too-producten
Patiënten en verzekeraars betalen zich blauw aan dure medicijnen die niet of nauwelijks beter zijn dan goedkopere alternatieven, waarvan het octrooi verlopen is. Dat blijkt uit een Canadese studie die vrijdag is verschenen in het British Medical Journal.
De onderzoekers van de University of British Columbia hebben gekeken naar de 1.147 nieuwe medicijnen, die tussen 1990 en 2003 in de gelijknamige Canadese staat op de markt kwamen. Daarvan blijkt slechts 5,9 procent een echte ‘doorbraak’ te zijn geweest, zijnde het eerste middel tegen een bepaalde kwaal of een substantiële verbetering ten opzichte van bestaande medicijnen.
De overige 94,1 procent wordt gedefinieerd als ‘me-too’-producten. Deze vormen geen echte verbetering, maar wel een verse melkkoe voor de producent. Vooral van statines, bloeddrukverlagers, antidepressiva en maagzuurremmers lijkt men eindeloos nieuwe octrooieerbare varianten te kunnen verzinnen.
In 2003 waren ‘me-too’-middelen goed voor 44 procent van het medicijngebruik in British Columbia, en voor 63 procent van de uitgaven aan medicijnen. De stijging van de medicijnkosten tussen 1996 en 2003 zou er voor tachtig procent aan te wijten zijn.
De onderzoekers hebben het donkerbruine vermoeden dat de situatie in de rest van de Westerse wereld niet anders is. In de toptwintig van best verkochte geneesmiddelen staan veel ‘me-too’-producten.
De geneesmiddelenindustrie houdt intussen vol dat verbeteringen stap voor stap gaan en dat de patiënten er uiteindelijk wel degelijk beter van worden.
Bron: BMJ & V&V