Cliënten volledig informeren
ArrayZorginstellingen worden momenteel geconfronteerd met verschillende veranderingen. De Wet Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten wordt gewijzigd en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning komt er bijvoorbeeld aan. Verder wordt er gesproken over de bekostiging van intramurale zorg. Afspraken met het zorgkantoor worden gemaakt over bijvoorbeeld de productie, kwaliteit en de prijs.
Zorginstellingen positioneren de geboden zorg zien binnen de huidige regelgeving. Maar past deze zorg ook binnen de toekomstige bekostiging? Voor instellingen is het belangrijk om de gevolgen van alle veranderingen nú te kunnen overzien, zodat daarop kan worden gestuurd. Daarvoor is inzicht in de geboden zorgverlening nodig. Verder is belangrijk om in kaart te hebben of de geboden zorg en de missie/visie van de instelling straks nog in balans zijn.
Het op de juiste manier beschrijven van de geboden zorgproducten vormen dé basis voor externe afspraken en verantwoording, de interne bedrijfsvoering en een strategische marktbenadering. Met de juiste presentatie en beschrijving van geboden producten zijn cliënten ook volledig geïnformeerd.
Boek
Prismant heeft inmiddels verschillende instellingen in de care ondersteund en begeleid bij het ontwikkelen van een zogenoemd productenboek. Dit boek is bruikbaar met het oog op trajecten rond kostprijsberekening en interne budgettering. Tegelijkertijd is het productboek te hanteren bij profileringsactiviteiten betreffende het zorgaanbod voor cliënten. Het handboek vormt verder een directe onderbouwing van argumenten bij onderhandelingen met het zorgkantoor.
Bron: Prismant