MMC wil in de toekomst een zorgboulevard
Array
Het Máxima Medisch Centrum (MMC) hoopt binnen twee jaar in Eindhoven en Veldhoven te beschikken over een zorgboulevard. De directie wil met de komst van zo’n winkelstraatje bij de ingang van de ziekenhuizen de serviceverlening voor patiënten vergroten. De zorgboulevard die het MMC voor ogen heeft, bevat winkeltjes die gericht zijn op zorgverlening. MMC, denkt hierbij aan een thuiszorgwinkel, een zaak voor medische en orthopedische hulpmiddelen, een apotheek, drogist en een servicedesk voor zorgverzekeraars zoals CZ en VGZ.
„In Veldhoven beschikken we nu inpandig over een kapsalon en een koffiecorner. Die zouden prima in de zorgboulevard kunnen worden ondergebracht. Hetzelfde geldt voor de receptie“, aldus Van ’t Hullenaar. Hij stelt zich op het standpunt dat de winkels moeten aansluiten bij de doelstelling van het ziekenhuis. „De aanwezigheid van een supermarkt ligt minder voor de hand.“
Bij het Catharina-ziekenhuis is de komst van een zorgboulevard volgens een woordvoerster nog geen concreet issue. „Een zorgboulevard is één van de vele ontwikkelingen die we volgen.“ Het Cathrien maakte vorig jaar wel deel uit van een studie van de Stichting Architectenonderzoek Gebouwen Gezondheidszorg (Stagg) naar zorgboulevards. Hierbij brachten architecten advies uit aan ziekenhuizen die veel interesse toonden in het zorgconcept. De woordvoerster van het Cathrien stelt dat er voorlopig niets gedaan wordt met de bevindingen.
De afgelopen jaren zijn diverse hospitaals een medische boulevard begonnen. „En vrijwel elk ziekenhuis in Nederland denkt er over na“, zegt W. van de Braak. Hij is als manager zorg van vastgoedontwikkelaar Heijmans betrokken bij de ontwikkeling van deze boulevards. „Veel ziekenhuizen gaan voor een gezonde mix van zorgverlening en commercie. Ze proberen de verschillende doelgroepen op een ziekenhuislocatie te bereiken: patiënten, bezoekers, medewerkers en omwonenden“, aldus Van de Braak.
Zo zijn in enkele zorgboulevards niet alleen een huisartsenpost, fysiotherapeut en een mondhygiëniste gevestigd, maar ook een Albert Heijn, stomerij, babyzaak, internetcafé en een lingeriezaak. Verlengstuk
Het MMC richt zich in eerste instantie puur op de patiënt
Bron: Eindhovens Dagblad