Isala geeft patiënten rode kaart
ArrayIsala klinieken gaat een drempel opwerpen voor mensen die onnodig op de spoedeisende hulp belanden. Patiënten die op de spoedeisende hulp terechtkomen, krijgen vanaf januari een kleurcode. Deze gekleurde kaart bepaalt hoe snel zij moeten worden geholpen. Dat laten medewerkers van afdeling spoedeisende hulp weten. De maatregel wordt in het leven geroepen om patiënten sneller en efficiënter te kunnen helpen en om de druk op de afdeling zo laag mogelijk te houden. Na de verhuizing van de spoedeisende hulp van locatie Weezenlanden naar Sophia verwacht Isala klinieken jaarlijks 24.000 tot 25.000 patiënten op de eerste hulp. Twintig procent van hen komt onnodig naar de spoedeisende hulp. Het gaat om patiënten met relatief lichte verwondingen zoals snijwonden, kneuzingen of insectenbeten. Zij verwijzen zichzelf vaak ten onrechte naar de spoedeisende hulp hoewel hun klachten niet ernstig zijn. Door het invoeren van de kleurcodes wil het ziekenhuis dit tegengaan. De huisartsenpost kan hen alsnog doorverwijzen naar de spoedeisende hulp als dat nodig is. Welke kleuren de kaarten precies krijgen, is nog niet duidelijk. ‘Je moet denken aan rood, geel en groen’, zegt chirurg Karst Bongers, die de verhuizing van de afdeling spoedeisende hulp van de locatie Weezenlanden naar Sophia coördineert. Levensbedreigend ‘Een rode kaart staat dan voor levensbedreigend, mensen met een gele kaart kunnen even wachten voor ze worden geholpen en mensen met een groene kaart hebben zulke lichte verwondingen dat ze waarschijnlijk kunnen rekenen op lange wachttijden.’ Het zogeheten Manchester Triage Systeem is in 1997 ontwikkeld door artsen en verpleegkundigen van de spoedeisende hulp van het ziekenhuis in Manchester. Aan de hand van een aantal sleutelwoorden – zoals levensbedreiging, bewusteloosheid, bloeding – wordt de medische urgentie bepaald. Niet alleen in het geval van ‘te lichte’ klachten, maar ook bij grote ongevallen waarbij veel gewonden zijn gevallen moet het systeem een snelle en efficiënte gang van zaken garanderen. Het personeel van de afdeling spoedeisende hulp wordt speciaal opgeleid om aan de hand van het triage-systeem te werken. De afdeling spoedeisende hulp van Isala klinieken voert de maatregel in als de afdeling spoedeisende hulp goed en wel is ingericht op locatie Sophia. Die verhuizing voltrekt zich maandag. Vanaf die dag gaan alle patiënten met spoedeisende klachten naar het Sophia Ziekenhuis.
Bron: De Stentor door Sandra Bos