Niet gecategoriseerd

Isala geeft patiënten rode kaart

Array

Isala klinieken gaat een drempel opwerpen voor mensen die onnodig op de spoedeisende hulp belanden. Patiënten die op de spoedeisende hulp terechtkomen, krijgen vanaf januari een kleurcode. Deze gekleurde kaart bepaalt hoe snel zij moeten worden geholpen. Dat laten medewerkers van afdeling spoedeisende hulp weten. De maatregel wordt in het leven geroepen om patiënten sneller en efficiënter te kunnen helpen en om de druk op de afdeling zo laag mogelijk te houden. Na de verhuizing van de spoedeisende hulp van locatie Weezenlanden naar Sophia verwacht Isala klinieken jaarlijks 24.000 tot 25.000 patiënten op de eerste hulp. Twintig procent van hen komt onnodig naar de spoedeisende hulp. Het gaat om patiënten met relatief lichte verwondingen zoals snijwonden, kneuzingen of insectenbeten. Zij verwijzen zichzelf vaak ten onrechte naar de spoedeisende hulp hoewel hun klachten niet ernstig zijn. Door het invoeren van de kleurcodes wil het ziekenhuis dit tegengaan. De huisartsenpost kan hen alsnog doorverwijzen naar de spoedeisende hulp als dat nodig is. Welke kleuren de kaarten precies krijgen, is nog niet duidelijk. ‘Je moet denken aan rood, geel en groen’, zegt chirurg Karst Bongers, die de verhuizing van de afdeling spoedeisende hulp van de locatie Weezenlanden naar Sophia coördineert. Levensbedreigend ‘Een rode kaart staat dan voor levensbedreigend, mensen met een gele kaart kunnen even wachten voor ze worden geholpen en mensen met een groene kaart hebben zulke lichte verwondingen dat ze waarschijnlijk kunnen rekenen op lange wachttijden.’ Het zogeheten Manchester Triage Systeem is in 1997 ontwikkeld door artsen en verpleegkundigen van de spoedeisende hulp van het ziekenhuis in Manchester. Aan de hand van een aantal sleutelwoorden – zoals levensbedreiging, bewusteloosheid, bloeding – wordt de medische urgentie bepaald. Niet alleen in het geval van ‘te lichte’ klachten, maar ook bij grote ongevallen waarbij veel gewonden zijn gevallen moet het systeem een snelle en efficiënte gang van zaken garanderen. Het personeel van de afdeling spoedeisende hulp wordt speciaal opgeleid om aan de hand van het triage-systeem te werken. De afdeling spoedeisende hulp van Isala klinieken voert de maatregel in als de afdeling spoedeisende hulp goed en wel is ingericht op locatie Sophia. Die verhuizing voltrekt zich maandag. Vanaf die dag gaan alle patiënten met spoedeisende klachten naar het Sophia Ziekenhuis.
Bron: De Stentor door Sandra Bos

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.