Schockerende beelden werken niet bij voorlichting

Sinds de jaren vijftig worden angstbeelden gebruikt in de gezondheidsvoorlichting. Tot voor kort was de stelregel: hoe meer angstbeelden, hoe meer mensen zich bewust worden van de negatieve gevolgen van hun gedrag en hoe sneller mensen dit gedrag gaan veranderen. Uit een proefschrift van Natascha de Hoog (Universiteit van Utrecht) blijkt echter dat schockerende beelden bij voorlichting weinig effect hebben, zo lang als de mensen zelf niet overtuigd zijn van hun eigen kwetsbaarheid. Het onderzoek van De Hoog toont aan dat enge beelden en afbeeldingen wel invloed hebben op de houding van mensen ten opzicht van hun gedrag. De beelden hebben echter weinig invloed op de intenties tot gedragsverandering en de gedragsverandering zelf. Ook toont het onderzoek aan dat de enge beelden niet effectiever zijn dan het op een sobere manier tonen van de gevolgen van gedrag.
Belangrijk voor een gedragsverandering is dat de personen eerst overtuigd moeten zijn van hun eigen kwetsbaarheid. Wanneer het eigen idee van het gezondheidsrisico hoog is, zullen mensen eerder geneigd zijn hun gedrag te veranderen. In voorlichtingscampagnes is het derhalve beter de persoonlijke kwetsbaarheid voor negatieve gevolgen van het eigen gedrag te benadrukken. Pas dan kan de communicatie met angstbeelden op een effectieve manier leiden tot een verandering in ongezond gedrag.De samenvatting van het proefschrift is te downloaden.(Bron: Communicatie-online.nl, Gezonderworden.nl)[tag:angstbeelden] [tag:voorlichting] [tag:gezondheidsvoorlichting] [tag:universiteit+utrecht]

Recente artikelen