CTZ: Prestaties ziekenfondsen en wachtlijsten

De lengte van wachtlijsten is een resultante van verschillende invloeden en van voorkeuren van patiënten. Voor een goede specialist willen patiënten wel wat langer wachten, dat is soms ook het geval als men liever langer wacht op een ziekenhuisopname dicht bij huis dan op een snellere behandeling verder weg. Wachtlijsten kunnen ook wijzen op onvoldoende ziekenhuiscapaciteit.
Het eindoordeel van het CTZ per ziekenfonds per jaar is gebaseerd op een groot aantal heldere en goed meetbare indicatoren, die iets zeggen over de prestaties van de ziekenfondsen voor de toegankelijkheid van de zorg, de betaalbaarheid en de kwaliteit ervan. In dit totaalbeeld komt het ene ziekenfonds er beter van af dan het andere, zij het dat de uitvoering van de Ziekenfondswet door de 22 ziekenfondsen in de loop der jaren aanzienlijk is verbeterd.

De Volkskrant heeft in het artikel ‘De wachtlijsten in de zorg zijn nooit weggeweest’ slechts 15 van de 22 ziekenfondsen bekeken en zoomt uitsluitend in op de gemiddelde lengte van de wachtlijsten. Met een beperkte analyse en één moeilijk te meten en te duiden uitvoeringsaspect levert dit politiek vuurwerk op. Verzekerden mogen zich gelukkig prijzen dat hun verzekeraar wordt beoordeeld op meer elementen dan de lengte van de wachtlijst in het ziekenhuis van de regio waarin hun verzekeraar werkzaam is.

Ziekenfondsen zijn voor de aanlevering van betrouwbare wachtlijstinformatie afhankelijk van de ziekenhuizen. De huidige Ziekenfondswet biedt geen mogelijkheid voor de toezichthouder om hierover eisen te stellen aan de ziekenhuizen. Het wetsvoorstel Marktordening gezondheidszorg (Wmg) maakt dit voor de toekomstige Nederlandse Zorgautoriteit wel mogelijk

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen