Patiënten nomineren goede voorbeelden van eerstelijnszorg en telemedicine

Array

Patiënt als motor van zorgvernieuwing
De genomineerden voor voorbeelden van goede zorg in de eerstelijn en telemedicine zijn bekend. Het gaat om voorbeelden van zorg waarvan patiënten aantoonbaar voordeel hebben en die een voorbeeld zijn voor andere zorgverleners. De genomineerden zijn uitgekozen door een beoordelingspanel van vertegenwoordigers van patiëntenorganisaties. Al eerder dit jaar werden twaalf goede voorbeelden van tweedelijnszorg genomineerd. Het project ‘Goede voorbeelden van zorg vanuit patiëntenperspectief 2005’ is een initiatief van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF). In februari 2006 worden de winnaars tijdens een eindconferentie bekendgemaakt.

Patiënten- en consumentenorganisaties en zorgaanbieders konden goede voorbeelden van zorg aanmelden. Dit leverde in het totaal 100 aanmeldingen van goede voorbeelden op, waarvan 49 zich richten op de eerstelijnszorg en telemedicine. Deze aanmeldingen zijn beoordeeld vanuit de ervaringsdeskundigheid en kennis van de patiëntenpanels en de objectieve criteria vanuit het patiëntenperspectief. Deze criteria stelde de NPCF vorig jaar vast in samenspraak met patiëntenorganisaties. De genomineerde goede voorbeelden voor eerstelijnszorg en telemedicine zijn:
Voor eerstelijnszorg
* Gezondheidscentrum de Rubenshoek, Den Haag
* De Thuisdokter. Perspectief, Zorggroep Almere
* Diabetes Zorg Protocol van Diagnosis4Health
*  ‘Nazorg uit voorzorg’. Delta Psychiatrisch Centrum, Rotterdam
* Project Kroonluchter Gezondheidscentrum Zuiderkroon, Rotterdam
* Spoedpost Waterland, regio Waterland
* Coördinatiepunt Niet Aangeboren Hersenletsel, Stichting transmurale zorg Den Haag
* Protocol dementie eerstelijn, Stichting Welzijns Medisch Centrum Bocholtz

Voor telemedicine
* Telekit, KITTZ
* Digitaal zorgdossier voor IVF patiënten, UMC St. Radboud, Nijmegen
* @-pointment, Flevoziekenhuis, Almere
* Telebegeleiding bij hartfalen, Academisch Ziekenhuis Maastricht
* www.pratenonline.nl van Stichting Tienersonline *Gezondheidscentrum, de Rubenshoek. Den Haag.
Het gezondheidscentrum de Rubenshoek is een breed samenwerkingsverband wat staat midden in de Haagse Schilderswijk. Er wordt een laagdrempelige, geïntegreerde eerstelijnszorg aangeboden in aansluiting op de specifieke behoeften van de bewoners in de wijk.

* De Thuisdokter, Perspectief, Zorggroep Almere
Patiëntenvoorlichting. Het stimuleren van eigen verantwoordelijkheid bij kleine kwalen.

* Diabetes ZorgProtocol van Diagnosis4Health
Door middel van het Diabetes ZorgProtocol wordt de kwaliteit van diabeteszorg geoptimaliseerd en beter beschikbaar. Hierbij is sprake van een efficiënte praktijkorganisatie, delegatie aan een praktijkmedewerker en een beslissingsondersteunend elektronisch patiëntenblad.

*  ‘Nazorg uit voorzorg’. Delta Psychiatrisch Centrum, Rotterdam
Psychiatrische nazorg aan huis aan oudere patiënten met een aanpassingsstoornis/depressie of een doorgemaakt delier na ontslag uit het algemeen ziekenhuis.

* Project Kroonluchter Gezondheidscentrum Zuiderkroon, Rotterdam
Het betreft een multidisciplinaire samenwerking binnen disease management COPD.

* Spoedpost Waterland, regio Waterland
Een loket voor spoedeisende zorg buiten kantooruren door Integratie SEH ziekenhuis en huisartsenpost.

* Coördinatiepunt Niet Aangeboren Hersenletsel, Stichting transmurale zorg Den Haag
Een coördinatiepunt met informatie over Niet-aangeboren Hersenletsel, advies over behandeling, wonen, opvang, werk en vrije tijdsbesteding. Tevens heeft het als taak te bemiddelen en zo nodig door te verwijzen.
 
* Protocol dementie eerstelijn, Stichting Welzijns Medisch Centrum Bocholtz
Een protocol ter begeleiding van patiënt en mantelzorg. Hierbij is de doelstelling om zo vroeg mogelijk de diagnose dementie te stellen (indien aanwezig), de mantelzorg professioneel te ondersteunen en te zorgen voor een betere afstemming van de professionele zorg voor de dementerende en de mantelzorgers.

Telemedicine

* Telekit, KITTZ
Telekit is een instrument voor begeleiding en vergoten van zelfredzaamheid van (ernstige) COPD patiënten die na behandeling in een gespecialiseerde kliniek nog enkele maanden ‘op afstand’ begeleid worden om terugval te voorkomen. Het is een initiatief van KITTZ en Astmacentrum Heideheuvel.

* Digitaal zorgdossier voor IVF patiënten, UMC St. Radboud, Nijmegen
Patiënten die voor IVF of ICSI behandeling komen kunnen gebruik maken van een interactief zorgdossier waardoor de patiënt de status en voortgang van de behandeling kan volgen en ontvangt de patiënt op maat gesneden informatie en voorlichtingsmateriaal. Ook kan de patiënt de interactie aangaan met medepatiënten of behandelaren door middel van discussiefora, email en chatmogelijkheden.
 
* @-pointment, Flevoziekenhuis, Almere
Het betreft een afsprakensysteem dat de patiënt de mogelijkheid biedt om via internet (online) een afspraak te maken, te wijzigen of te annuleren. Tevens wordt afhankelijk van de afspraak op voorhand en gericht, informatie verstrekt in de vorm van patiëntenfolders of vragenlijsten.

* Telebegeleiding bij hartfalen, Academisch Ziekenhuis Maastricht
Het betreft de ‘health buddy’ voor patiënten met hartfalen (NYHA 3 en 4). Iedere dag ontvangt de gebruiker vragen op het gebied van symptomen, kennis en gedrag waarvan de antwoorden naar een centrale database worden gestuurd. De gegevens worden voorzien van een risicoprofiel en worden doorgestuurd naar een hartfalenverpleegkundige ter beoordeling.

* www.pratenonline.nl van Stichting Tienersonline
Het betreft een kortdurende oplossinggerichte hulpverlening aan depressieve jongeren via online chatten. Jongeren kunnen, anoniem, via een test waaruit neerslachtigheid blijkt een online chat aanvragen met professionals.

Alle genomineerden worden door NPCF-medewerkers bezocht. Tijdens de werkbezoeken worden interviews gehouden met zowel betrokken professionals als met patiënten om de kracht achter het goede voorbeeld in kaart te brengen. De beschrijvingen van de genomineerde goede voorbeelden worden vervolgens voorgelegd aan een vakjury die haar oordeel tijdens de eindconferentie begin 2006 zal uitspreken.
Met dit project beoogt het NPCF-project de patiënt als drijvende kracht in te zetten om goede voorbeelden van zorg breder verspreid te krijgen in Nederland. De NPCF gaat uit van Patiënt Driven Healthcare: de patiënt als motor van zorgvernieuwing.

 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen