Niet gecategoriseerd

Patiënten geven Delta een dikke voldoende

Array

Persbericht
Op initiatief van de Patiëntenraad is in 2005 bij de patiënten van de klinische afdelingen van Delta Psychiatrisch Centrum de cliëntenthermometer afgenomen. De cliëntenthermometer vraagt patiënten hun mening over de kwaliteit van de instelling en een rapportcijfer voor de totale behandeling. Op onderdelen zijn patiënten kritisch tot zeer kritisch, maar de rapportcijfers die zij geven aan het totale zorgaanbod zijn goed tot zeer goed. Gemiddeld kreeg Delta een eindcijfer van 7.1, een dikke voldoende aldus de onderzoekers. Met de GGZ thermometer wil de Patiëntenraad van Delta inzichtelijk maken wat volgens de patiënten de sterke en zwakke kanten van de zorg zijn, zodat de Patiëntenraad samen met de directie Zorg van Delta concrete plannen kan maken om de kwaliteit van zorg te verbeteren. De cliëntenthermometer bestaat uit een tevredenheidsenquête die is voorgelegd aan alle klinisch opgenomen patiënten van Delta. Van alle patiënten die benaderd zijn, vulden 540 patiënten de vragenlijst in; dit komt neer op 52%. Vergeleken met andere zorginstellingen is dit een hoge respons. Een responspercentage tussen 50 en 70% geeft een goed beeld. Prismant, een onafhankelijk onderzoeksbureau, heeft de enquêteformulieren verwerkt tot een rapport. Delta heeft zich gecommitteerd aan de conclusies van de cliëntenthermometer en waar nodig zullen verbetertrajecten worden ingezet. Op 17 mei presenteerde de Patiëntenraad het rapport met de resultaten van de Cliëntenthermometer 2005 aan de raad van bestuur van Delta. Paul van Heugten, voorzitter van de raad van bestuur, noemde het rapport een meting waar Delta echt iets mee kan, ook in het licht van de visie/missie die de patiënt centraal stelt. Delta gaat nu voortvarend aan de slag met de verbeterprojecten per unit/cluster. De verbeterprojecten moeten uiterlijk in de eerste helft van 2007 uitgevoerd zijn. In de tweede helft van 2007 wordt de thermometer opnieuw afgenomen onder de klinische patiënten zodat gekeken kan worden of de verbeterprojecten effect hebben gehad. In de tweede helft van 2006 wordt de cliëntenthermometer ook afgenomen onder de ambulante en deeltijdpatiënten van Delta. Ook de dagactiviteitencentra en de beschermde woonvormen worden dan meegenomen. Zeer tevreden Over veel zaken zijn de patiënten tevreden of zeer tevreden, bijvoorbeeld: * de deskundigheid van de hulpverlener; * vertrouwen in hulpverlener; * respect van hulpverlener; * alle aspecten van bejegening; * veiligheid bij medecliënten en bij hulpverleners, en op de locatie; * mogelijkheid tot meebeslissen over behandeling; * interesse van hulpverlener; * behandelplan naar wens uitgevoerd; * behandeling is juiste aanpak; * door behandeling voldoende vooruitgegaan en beter in staat dingen te doen; * privacy gegarandeerd.
Verbeteringen zijn volgens de patiënten mogelijk op het gebied van: * de informatie over behandelmogelijkheden en de aanpak; * behandelplan; * instemming van de patiënt met behandelplan; * meer greep krijgen op problemen door behandeling; * door behandeling beter kunnen omgaan met mensen en situaties; * eigen kamer en mogelijkheid zich terug te trekken met partner; * de informatie over het te verwachten resultaat. Het merendeel van de patiënten (89%) geeft een voldoende (cijfer 6 en hoger); slechts 11% van de patiënten geeft een onvoldoende (cijfer 5 en lager). De cliëntenthermometer De Cliëntenthermometer is een driejarig kwaliteitsproject vanuit cliëntenperspectief. De GGZ thermometer is ontwikkeld door het Trimbos Instituut. Het is een instrument waarmee instellingen op gezette tijden kunnen onderzoeken hoe cliënten de geboden zorg waarderen. Ook cliëntenraden van andere instellingen kunnen gebruik maken van de Cliëntenthermometer, waardoor het mogelijk is instellingen te vergelijken (benchmarking). De zorgverzekeraar OZ (ZHE) financiert de Cliëntenthermometer uit zogeheten CTG-gelden, die voor dit doel aan de Patiëntenraad beschikbaar gesteld zijn.