Wegwijzer klachtrecht op kiesBeter.nl

Array

Een klacht indienen tegen een zorgverlener is meestal niet eenvoudig. De website kiesBeter.nl biedt sinds kort een wegwijzer klachtrecht. Deze wegwijzer is bedoeld voor iedereen met vragen, twijfels of klachten na contact met een zorgverlener. Ook als het gaat om een zorgverzekeraar of gemeente biedt de wegwijzer uitkomst.

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) constateerde vorig jaar dat het stelsel van klachtmogelijkheden in de praktijk niet optimaal werkt. Er zijn genoeg mogelijkheden om klachten te bespreken of in te dienen, maar patiënten kennen die vaak onvoldoende. En ze weten niet goed wat ze ermee kunnen bereiken.

De wegwijzer op kiesBeter.nl geeft aan de hand van diverse situaties aan, hoe de procedure in zijn werk gaat. De bezoeker van de website krijgt uitleg over mogelijke (vervolg)stappen en de gevolgen daarvan. Op die manier kan een patiënt weloverwogen besluiten om wel of geen klacht in te dienen. Ook wordt duidelijk bij welke partijen en organisaties patiënten terecht kunnen met vragen. De wegwijzer is ontwikkeld in samenwerking met het expertisecentrum voor
klachtenmanagement in de zorgsector SOKG en andere partners, in opdracht van het
ministerie van VWS.

KiesBeter.nl
KiesBeter.nl is een product van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu)
en wordt ontwikkeld in samenwerking met vele andere organisaties in de zorg. De site
biedt sinds begin 2005 onafhankelijke informatie over zorg en gezondheid, die de
consument in staat stelt keuzes te maken. Op de site kunnen zorgpolissen, maar ook
ziekenhuizen en andere instellingen met elkaar worden vergeleken. KiesBeter.nl geeft
antwoord op vragen zoals: wat houdt mijn aandoening in? Wat voor behandelingen zijn
mogelijk? Waar kan ik daarvoor terecht? Moet ik bijbetalen voor mijn behandeling of
medicijnen? Of wat zijn mijn rechten als er een medische fout is gemaakt?

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

2 thoughts on "Wegwijzer klachtrecht op kiesBeter.nl"

  1. Ik citeer.
    De Inspectie voor de gezondheidszorg[IGZ]constateerde vorig jaar dat het stelsel van klachten mogelijkheden in de praktijk niet optimaal werkt.
    Er zijn genoeg mogelijkheden om klachten te bespreken of in te dienen,maar patienten kennen die vaak onvoldoende,en ze weten niet vaak wat ze er mee kunnen bereiken.
    Laat ik nu blij zijn dat de Inspectie dit erkent,maar steekt de hand wel in eigen boezem,het is juist dit overheidsorgaan die moet constateren niet optimaal te werken,en dat gaat met name over het controleren van een bepaalde zorginstelling.Misschien is het raadzaam de site te bezoeken van MDH!!!!!!

  2. Prima initiatief van Kiesbeter.nl. Doet goede dingen toch Kiesbeter, weliwaar met veel overheidsgeld, maar het lijkt aardig besteed te worden.

Comments are closed.

Recente artikelen