Wegwijzer klachtrecht op kiesBeter.nl
ArrayEen klacht indienen tegen een zorgverlener is meestal niet eenvoudig. De website kiesBeter.nl biedt sinds kort een wegwijzer klachtrecht. Deze wegwijzer is bedoeld voor iedereen met vragen, twijfels of klachten na contact met een zorgverlener. Ook als het gaat om een zorgverzekeraar of gemeente biedt de wegwijzer uitkomst.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) constateerde vorig jaar dat het stelsel van klachtmogelijkheden in de praktijk niet optimaal werkt. Er zijn genoeg mogelijkheden om klachten te bespreken of in te dienen, maar patiënten kennen die vaak onvoldoende. En ze weten niet goed wat ze ermee kunnen bereiken.
De wegwijzer op kiesBeter.nl geeft aan de hand van diverse situaties aan, hoe de procedure in zijn werk gaat. De bezoeker van de website krijgt uitleg over mogelijke (vervolg)stappen en de gevolgen daarvan. Op die manier kan een patiënt weloverwogen besluiten om wel of geen klacht in te dienen. Ook wordt duidelijk bij welke partijen en organisaties patiënten terecht kunnen met vragen. De wegwijzer is ontwikkeld in samenwerking met het expertisecentrum voor
klachtenmanagement in de zorgsector SOKG en andere partners, in opdracht van het
ministerie van VWS.
KiesBeter.nl
KiesBeter.nl is een product van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu)
en wordt ontwikkeld in samenwerking met vele andere organisaties in de zorg. De site
biedt sinds begin 2005 onafhankelijke informatie over zorg en gezondheid, die de
consument in staat stelt keuzes te maken. Op de site kunnen zorgpolissen, maar ook
ziekenhuizen en andere instellingen met elkaar worden vergeleken. KiesBeter.nl geeft
antwoord op vragen zoals: wat houdt mijn aandoening in? Wat voor behandelingen zijn
mogelijk? Waar kan ik daarvoor terecht? Moet ik bijbetalen voor mijn behandeling of
medicijnen? Of wat zijn mijn rechten als er een medische fout is gemaakt?
2 thoughts on "Wegwijzer klachtrecht op kiesBeter.nl"
Comments are closed.
Ik citeer.
De Inspectie voor de gezondheidszorg[IGZ]constateerde vorig jaar dat het stelsel van klachten mogelijkheden in de praktijk niet optimaal werkt.
Er zijn genoeg mogelijkheden om klachten te bespreken of in te dienen,maar patienten kennen die vaak onvoldoende,en ze weten niet vaak wat ze er mee kunnen bereiken.
Laat ik nu blij zijn dat de Inspectie dit erkent,maar steekt de hand wel in eigen boezem,het is juist dit overheidsorgaan die moet constateren niet optimaal te werken,en dat gaat met name over het controleren van een bepaalde zorginstelling.Misschien is het raadzaam de site te bezoeken van MDH!!!!!!
Prima initiatief van Kiesbeter.nl. Doet goede dingen toch Kiesbeter, weliwaar met veel overheidsgeld, maar het lijkt aardig besteed te worden.