Beveiliging

0
198

Wanneer ziekenhuizen het beveiligingsgedeelte van hun rampenopvangplan uitbesteden, zijn zij beter voorbereid op grote rampen zoals bijvoorbeeld de Schipholbrand en de Vuurwerkramp. Dit stelt Vinz van Es van Securitas Healthcare Solutions. Vanuit de vraag van de ziekenhuizen ontwikkelden zij als eerste beveiliger in Nederland de mogelijkheid om het beveiligingsgedeelte van het rampen opvangplan volledig uit te besteden. Ziekenhuizen moeten voldoen aan het door de overheid geïntroduceerde Ziekenhuis Rampen Opvang Plan (ZiROP). Het beveiligingsgedeelte hiervan is vaak een heet hangijzer en lastig voor ziekenhuizen om hier zelf op het juiste moment voldoende gekwalificeerde beveiligingsbeambten in te zetten. Securitas heeft vorige week haar eerste contract gesloten waarin zij het beveiligingsgedeelte van het ZiROP voor haar rekening neemt. Hiermee zorgen zij onder andere voor: goede aanduiding van verkeersroutes en de scheiding van vervoersstromen, het opvangen van de pers en begeleiden naar de persruimte en het afvangen van familieleden en vrienden van getroffenen en begeleiding naar de juiste daarvoor ingerichte locaties. Door een goede uitvoering van de beveiligingstaken kan het ziekenhuis zich focussen op hun primaire taak: de zorg.



Belangrijk in het abonnement van Securitas zijn bijvoorbeeld de volgende onderdelen:

1. Op moment van het in werking treden van het ZiROP zijn binnen een half uur voldoende beveiligers, inclusief hoofdbeveiliger, op de juiste plaats aanwezig.

2. Tijdens de ramp ondersteunen deze beveiligers ook in: verkeersbegeleiding, toegangsbeheersing, opvang van familie en pers, doorverwijzing.

3. Afstemming van de plannen met andere ziekenhuizen en hulpdiensten (politie, gewondenvervoer, etc.).

4. Contractuele afspraken met leveranciers tijdens een crisis. Ook deze leveranciers vormen een actief onderdeel van het plan en denken vooraf mee.

5. Opstellen van specifieke instructies, zodat tijdens een ramp de beveiligingmedewerkers precies weten wat van hen verwacht wordt.

6. Deelname aan een jaarlijkse training binnen het ziekenhuis.

7. Tweemaal per jaar een gezamenlijke update van deze specifieke instructies met de klant.

Met vriendelijke groet,

Vorig artikelHersenpacemaker in Nature
Volgend artikel25% van 65-plussers overlijdt na acute opname
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.