Trouw start stevige lobby over sponsorgelden patiëntenorganisaties
patiënten zijn een goedkoop en tegelijk krachtig instrument bij de marketing van geneesmiddelen. Afgelopen voorjaar heeft Trouw aan de 44 leden van Nefarma, de vereniging van innovatieve farmaceutische bedrijven, kopieën gevraagd van de sponsorcontracten met patiëntenorganisaties. Het resultaat hiervan valt te lezen in Sponsorcontract: ‘bedrijfsgeheim’
Het is dus geen gehein dat Medicijnfabrikanten sponsoren Zeventien organisaties die zich inzetten voor mensen met chronische aandoeningen, kregen vorig jaar ruim 80 procent van het geld dat de farmaceutische industrie aan patiëntenverenigingen gaf.
Vorig jaar sponsorde de industrie 74 patiëntenverenigingen met in totaal 2,2 miljoen. Daarvan ging 1,8 miljoen euro naar verenigingen van patiënten die langdurig, soms hun leven lang, medicijnen slikken.
De resterende 4 ton werd verdeeld onder bijna 60 patiëntenorganisaties op allerlei terreinen. Er zijn in Nederland ongeveer 400 patiëntenverenigingen actief.
Trouw vroeg aan 44 farmaceutische bedrijven kopieën van sponsorcontracten met patiëntenorganisaties. Twee bedrijven weigerden, maar besloten onder dreiging van een kort geding alsnog inzage te geven.
Patiëntenorganisaties voor seksueel overdraagbare aandoeningen kregen in 2006 het meeste geld van de industrie: bijna 3 ton. Astmapatiëntenverenigingen ontvingen gezamenlijk 240 000 euro.
In strijd met de eigen gedragscodes zijn patiëntenorganisaties zelf niet altijd open over de sponsoring door de industrie. Maar wie is hier nu schuld aan? Welke doel heeft trouw met deze lobby?