Diakonessenhuis Zeist opent klantgericht opnameplein

Array

Op vrijdag 2 november om 16.00 uur opent Albert van Kuijk, wethouder gezondheidszorg van de gemeente Zeist, samen met Pauline Terwijn, directeur Zorg en Bedrijfsvoering van het Diakonessenhuis, het opnameplein in het Diakonessenhuis Zeist. Op dit plein staan dagelijks zeven verschillende professionals klaar om de patiënt goed en snel op een opname in het ziekenhuis voor te bereiden

De patiënt goed én snel voorbereid
Een patiënt die tijdens het spreekuur op de polikliniek te horen krijgt dat een ziekenhuisopname noodzakelijk is, kan in het Diakonessenhuis Zeist sinds kort meteen door naar het opnameplein. Hier staan zeven verschillende zorgverleners klaar om die opname samen met de patiënt snel en goed voor te bereiden. De patiënt neemt na ontvangst aan de balie plaats in een spreekkamer. Apotheekmedewerker, intakeverpleegkundige, anesthesioloog, nazorgverpleegkundige, fysiotherapeut, diëtist en opnameplanner komen (zo nodig) om de beurt naar de patiënt toe. Alle gesprekken zijn binnen ongeveer anderhalf uur afgerond. De patiënt is geïnformeerd en de benodigde informatie staat in het digitale opnamedossier.



Voordelen voor patiënt en behandelaar
De nieuwe werkwijze – die landelijk nog maar op weinig plaatsen navolging kent – biedt voordelen voor zowel patiënt als hulpverlener. De patiënt hoeft niet meer, zoals voorheen wel het geval was, langs verschillende afdelingen in het ziekenhuis. Hij of zij kan op één plaats alles voor de opname regelen. En de behandelaars komen naar de patiënt in de spreekkamer toe, in plaats van andersom.

Alle behandelaars die bij een opname betrokken zijn kunnen het digitale opnamedossier inzien en aanvullen. Daardoor hoeven bepaalde zaken niet dubbel gevraagd te worden aan de patiënt en kunnen de verschillende disciplines hun aandeel in de behandeling nog beter op elkaar afstemmen.

Vervolgtraject: Elektronisch Patiënten Dossier

Het opnameplein is niet het enige project dat in gang is gezet om de organisatie rondom de opname van een patiënt te optimaliseren. Het Diakonessenhuis werkt hard aan de invoering van het Elektronisch Patiëntendossier (EPD), dat hopelijk eind 2008 een feit is. In de Spoedzorg is het EPD al volledig ingevoerd. Een dergelijk digitaal dossier biedt ook voor het goed en efficiënt regelen van een opname veel voordelen. Zo kunnen hulpverleners bijvoorbeeld eenvoudig nakijken hoe eerdere operaties bij de patiënt zijn verlopen.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

One thought on "Diakonessenhuis Zeist opent klantgericht opnameplein"

  1. geweldig initiatief !

Comments are closed.

Recente artikelen