Google in de spreekkamer

1
219

De Emaildokter van Nederland is er in 2008 ook weer bij. Dit keer met een artikel over google en wat hij daardoor meemaakt in de spreekkamer. De redactie Medicalfatcs wenst hem daarnaast ook een gelukkig 2008. Naast het opfleuren van de gesprekken in de spreekkamer, google een hoop mensen zich een weg naar Medicalfacts.nl en dat lever soms hele grappige zoekzinnen op. Geniet weer van de column van Robert en verrijk je praktijk met de wondere wereld van internet.

GOOGLE IN DE SPREEKKAMER.

Gebruikt u internet al tijdens het consult? Ik wel. Een absolute aanrader om het consult te verrijken. Zoals de man die met zijn vriendin een huis heeft gekocht in China. De stad weet ik niet een-twee-drie te plaatsen. Google geeft binnen enige seconden uitkomst. Een bont gekleurde kaart van het land geeft een mooie glimlach bij beiden. Uiteraard krijgt het consult hierdoor een totaal andere wending, daar nu allerlei geweldige verhalen komen over booming China, zijn business daar en de verandering bij de Chinees. Helaas gaat deze volgens hen te veel money minded worden. Bij een volgende patiente komen we niet tot dezelfde mening over de bijwerking van een medicijn. www.farmacotherapeutischkompas.nl geeft snel duidelijkheid. Patiente, een vervent internetgebruikster, leest aandachtig mee en gaat hierna naar huis met een voldaan gevoel. Ze zegt in de deuropening nog snel, dat deze site tot haar favorieten gaat behoren. “En weet u, eigenlijk had ik niet langs hoeven te komen voor dit probleem.”
Een jonge man met een verdenking voor een pityriasis versicolor ziet graag wat meer duidelijkheid over deze huidafwijking. Via google.nl staan na 10 seconden enige prachtige foto’s op het scherm. Zowaar met een uitgebreid therapeutisch advies. Patient gaat dik tevreden naar huis. “Lekker makkelijk zo voor die dokter”, hoor ik hem nog wat mompelen. Zo maar wat voorbeelden. Het maakt ons vak wederom leuker.



Verder merk ik dat de zorg steeds meer beheerst gaat worden door de factor geld. Dat bleek bij een terminale patient, die tijdens de visite op zaterdagochtend diezelfde dag nachtzorg nodig had. De heer was overgestapt naar een andere thuiszorgorganisatie, die in de bekende map van alles beloofde. Dus ook de nachtzorg. Dat bleek tegen te vallen toen ik via een 0900-nummer een callcentercentraliste aan de telefoon kreeg, die van toeten-nog-blazen wist. Ze wist hierna wat nachtzorg is, verbond me door naar een 06-nummer en daar kreeg ik iemand aan de telefoon, die broodnuchter mededeelde dat deze organisatie niet aan nachtzorg deed.
Begrijpt u het nog? Aan het voeteneind zittend bij een terminale patient met bezorgde familie er omheen. Uiteindelijk nog maar eens wat doorgedramd en iemand op beleefde manier verzocht om het binnen drie uur te regelen. Na een uur ging de telefoon, dat het via een uitzendbureau geregeld was.
Een verpleegkundige, die de zorg thuis aan bed boven het hoofd groeide, daar patiente deze zorg weigerde, mailde hoe hiermee verder te gaan. Er was al lange tijd over vergaderd hoe hier mee om te gaan. Intussen zat bijna het hele team in de Ziektewet. Of ik een oplossing had. Wat bleek? Alle hoger opgeleiden, inclusief huisarts, namen niet het initiatief tot het nemen van de regie in deze kwestie. Ze lieten de “handen aan het bed” doorotteren en dat leidde dus tot hopeloosheid. Mijn advies was puur voor haar bestemd en ze kon hier goed mee vooruit. Wederom reden om via internet de mogelijkheid te hebben om met een neutrale arts te kunnen communiceren.

Gezond 2008 toegewenst!

1 REACTIE

  1. Kijk ook eens op apotheek.nl voor begrijpelijke en betrouwbare informatie over medicijnen. En bent u benieuwd naar ervaringen van andere gebruikers, kijk op meldpuntmedicijnen.nl. E. Dik, apotheker, DGV

Comments are closed.