Marketing in gezondheidszorg nog in kinderschoenen

Array

Nederlandse zorgaanbieders hebben moeite met implementatie van marketing
Bijna de helft van de zorginstellingen heeft te weinig marketingdeskundigheid. Ook is bij 44% van de zorginstellingen onduidelijk wie verantwoordelijk is voor marketing en wat de bedrijfsstrategie is. Slechts 14% van de zorgaanbieders heeft een marketingmanager in dienst en slechts 7% heeft een marketingafdeling. Kortom, marketing staat in de gezondheidszorg in Nederland nog in de kinderschoenen. Dat blijkt uit het meest recente onderzoek van het Zorgmarketingplatform onder 154 Nederlandse ziekenhuizen, zorginstellingen en thuiszorgaanbieders.

Nu marktwerking in de gezondheidszorg een feit is, moeten zorgaanbieders marktgerichter en klantgerichter opereren om te overleven en om de gunst van zorgverzekeraars en patienten te winnen. De invoering van “marketing” is dan een logische stap, maar blijkt in de praktijk uiterst lastig te zijn voor zorgaanbieders.



Het Zorgmarketingplatform heeft daarom in 2007 een onderzoek uitgevoerd naar de stand van zaken van marketing in de gezondheidszorg. Aan het onderzoek hebben 154 bestuurders en managers meegedaan van grote ziekenhuizen, verzorging- en verpleeghuizen, thuiszorgorganisaties en instellingen voor gehandicaptenzorg en geestelijke gezondheidszorg.

Uit het onderzoek blijkt dat tijd, capaciteit en geld ontbreken. Ook wordt in veel gevallen de noodzaak van marketing niet gevoeld. De top-5 van obstakels voor de invoering van marketing zijn volgens de geenquêteerde zorgmanagers:

1. Onvoldoende marketingdeskundigheid (44%)

2. Marketingverantwoordelijkheid onduidelijk (44%)

3. Bedrijfsstrategie is onduidelijk (42%)

4. Onvoldoende tijd en capaciteit (39%)

5. Onvoldoende marketingbudget (37%)

De drie belangrijkste marketingspeerpunten van zorgaanbieders zijn volgens het onderzoek:

1. Communicatie & PR versterken (43%)

2. Klanttevredenheid verhogen (42%)

3. Kwaliteit van dienstverlening verbeteren (34%)

Deze speerpunten staan al langer bovenaan de agenda van de Nederlandse zorgaanbieders en komen kort en krachtig neer op het Engelse gezegde “be good and tell it”.

Zorgmarketingplatform

Het Zorgmarketingplatform (www.zorgmarketingplatform.nl) is een kennisplatform van en voor bestuurders en managers in de gezondheidszorg. Het doel is het uitwisselen van kennis en ervaring op marketinggebied en versterken van de marketingfunctie van zorginstellingen. Het Zorgmarketingplatform organiseert bijeenkomsten, workshops, onderzoek en publicaties.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen