Diagnostisch Centrum Utrecht ontving marketingprijs

Diagnostisch centrum Utrecht
Het Diagnostisch Centrum Utrecht van het Diakonessenhuis heeft inmiddels de NIMA Marketing in de Gezondheidszorgprijs 2007 in ontvangst genomen. De prijswinnende aanpak heeft geleid tot een ongekend hoge groei van diagnostiek van twintig procent. De basis van het succes is de snelle hulp die het centrum biedt, zonder dat de kwaliteit vermindert. Een middel die bijgedragen heeft aan dit succes is de overzichtelijk opgebouwde website www.dcutrecht.nl, die een helder overzicht biedt van de aanwezige specialismen en van de verschillende onderzoeken. Vervolgens laat de site zien voor welke onderzoeken men direct terecht kan en welke een afspraak behoeven.

Mevrouw Terwijn en meneer Sanders werden toegesproken en namen de prijs in ontvangst,

Het is ons, bestuur van de NIMA werkgroep Marketing in de zorg, een eer en een genoegen om vandaag hier in het Diakonessenhuis Utrecht te zijn om de door u gewonnen NIMA Marketing in de Gezondheidszorgprijs 2007 daadwerkelijk aan u te overhandigen.

Marketing in de Gezondheidszorg, een begrip dat sinds enkele jaren nauw gelinkt wordt aan de door de overheid gestimuleerde marktwerking. Een actueel begrip. Zo las ik er vanochtend nog over in mijn ochtendkrant. Een overigens niet zo positief bericht, afkomstig van de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg. Deze Raad heeft onderzocht en geconstateerd dat de marktwerking zijn werk niet voldoende doet. Waarom niet? Omdat er gebrek is aan lef, waardoor de verwachte prijs en kostenvoordelen uitblijven.
Marketing in de gezondheidszorg gaat inderdaad over lef, maar juist niet alleen aangaande kosten.



Marketing is veel meer dan mooie websites en glossy informatiebrochures. Marketing gaat over het afstemmen van producten en diensten op de doelgroepen, over het planmatig aanpakken van processen hiervoor, over het inzetten van een mix van elementen, over positionering en profilering. Kortom, over het op strategisch niveau implementeren van een vak. Het lef om de patient écht centraal te zetten, dat is marketing, zo vinden wij.

Vanuit dat begrip werkt de NIMA werkgroep Marketing in de zorg aan professionaliseren van dit vak. Door middel van bijeenkomsten waar marketeers uit de profitsector en managers in de zorg met elkaar in gesprek zijn, en kennis en ervaringen uitwisselen. En door het onder de aandacht brengen van de ‘innovatieleiders’ in dit vakgebied. Innovatieleiders zoals het Diakonessenhuis.
Dit is het tweede achtereenvolgende jaar dat we de NIMA Marketing in de gezondheidszorgprijs uitreiken. Ter herinnering, criteria voor deze prijs zijn:
 De zorginstelling heeft in het afgelopen jaar een significante stap vooruit gezet met Marketing in de Gezondheidszorg
 Processen en diensten zijn ontwikkeld vanuit de zorgconsument
 De organisatie heeft zich als merk in de markt gezet
 Dit heeft geresulteerd in bedrijfsmatige volumegroei, bijvoorbeeld aantrekking van meer patienten/klanten
Maar het belangrijkst eigenlijk is dat andere zorginstellingen zich erdoor kunnen laten inspireren!

Namens de Jury, bestaande uit:
 Mevrouw Claudia Zuiderwijk, voorzitter Raad van Bestuur Tergooiziekenhuizen
 Mevrouw Iris van Bennekom, directeur van de Nederlandse Patienten en Consumenten Federatie
 Mevrouw Karin Hille, commercieel directeur van Rabobank Nederland
 en de bestuursleden van de NIMA werkgroep Marketing in de gezondheidszorg
zijn wij verheugd u deze prijs uit te kunnen reiken.

De jury was enthousiast over het initiatief Diagnostisch Centrum van het Diakonessenhuis. Zoals de jury zei ‘dit initiatief is in eerste instantie als businessvraagstuk aangepakt, maar vervolgens écht vanuit de consument en de verschillende stakeholders neergezet.’ En ook ‘dit is marketing in de brede zin van het woord, met marktonderzoek, een merkbenadering, en niet onbelangrijk, evaluatie op basis van feiten en cijfers’. Daarnaast is het Diagnostisch Centrum een nieuwe manier om te kijken naar patientstromen. Het aandurven om met een andere bril op naar patienten en consumenten te kijken is van belang. ‘Het is evident dat het Diakonessenhuis met dit project een voorbeeld kan zijn voor andere ziekenhuizen en zorginstellingen’.

Het Diagnostisch Centrum Utrecht van het Diakonessenhuis neemt morgen de NIMA Marketing in de Gezondheidszorgprijs 2007 in ontvangst. De prijswinnende aanpak heeft geleid tot een ongekend hoge groei van diagnostiek van twintig procent.

De basis van het succes is de snelle hulp die het centrum biedt, zonder dat de kwaliteit vermindert. Een middel die bijgedragen heeft aan dit succes is de overzichtelijk opgebouwde website www.dcutrecht.nl, die een helder overzicht biedt van de aanwezige specialismen en van de verschillende onderzoeken. Vervolgens laat de site zien voor welke onderzoeken men direct terecht kan en welke een afspraak behoeven.

Het is daarom dat het Diakonessenhuis de eerste prijs ontvangt.
Deze prijs bestaat uit een certificaat en een beeldje, dat we u zo meteen zullen overhandigen.
Daarnaast geeft het NIMA u hierom een persoonlijk lidmaatschap voor een jaar voor een van uw managers. Hiermee hopen we het Diakonessenhuis aan te moedigen om op de ingezette marketingroute door te gaan, en de inspiratie en kunde te blijven brengen naar én halen vanuit, andere marketeers en zorgmanagers.
En last but not least, de uitnodiging om volgend jaar deel uit te maken van de jury voor de prijs van 2008!

Nogmaals namens de jury Van Harte Gefeliciteerd met deze mooie marketingprijs!

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen