Marktwerking reduceert wachtlijsten zorg

Mede door de invoering van de marktwerking in de zorg zijn de wachtlijsten voor een behandeling of operatie flink teruggebracht. Sinds 2005 daalde de wachttijd bij ziekenhuizen van gemiddeld 12,7 naar 9,7 weken voor de planbare, niet-complexe zorg zoals een liesbreuk, een kijk- of staaroperatie of een nieuwe heup. Tegelijk lukt het de wachtlijstbemiddelaars om die wachttijd met 7,5 week te verkorten tot slechts 2,2 weken.

Sinds januari 2005 is een gedeelte van de ziekenhuisbehandelingen vrij onderhandelbaar voor zorgverzekeraars. Daarmee kunnen zorgverzekeraars gerichter en scherper inkopen en is er meer sprake van ‘loon naar werk’. Ziekenhuizen en medisch specialisten hebben daardoor een stimulans om meer productie te leveren. Presteert een ziekenhuis goed – ook in snelheid en toegankelijkheid – dan wordt het daarvoor beloond. Dit beleid werpt zijn vruchten af. Bij veel ziekenhuizen is daardoor een duidelijke daling van de wachtlijsten waarneembaar. De patient profiteert hiermee zichtbaar van de marktwerking in de zorg.

“De behoefte aan wachtlijstbemiddeling wordt minder maar is nog lang niet over-bodig”, aldus Bibi Brisko, manager Wachtlijstbemiddeling. “Wij signaleren waar de knelpunten zitten. Wij geven dit mee aan onze collega’s die de onderhandelingen voeren met de ziekenhuizen, zodat het steeds onderwerp van gesprek blijft. Zeker voor de wachtlijsten bij MRI-onderzoek, herniaoperaties en complexe orthopedische ingrepen is dat nog steeds actueel.”

Ziekenhuizen worden niet alleen door zorgverzekeraars gedwongen tot een klantgerichtere aanpak. Patienten worden kritischer en mondiger. Natuurlijk kan de patient zelf verschillende ziekenhuizen bellen, en dat gebeurt ook, maar vaak neemt de patient contact op met de zorgverzekeraar. Zo nodig wordt daarbij uitgeweken naar een ziekenhuis in Duitsland of Belgie. Ook weten zij welke ziekenhuizen gespecialiseerd zijn in bepaalde ingrepen en kunnen verzekerden hierin adviseren.

Voor IZA werden in 2007 1928 bemiddelingen gerealiseerd. Acht medewerkers behandelen de bemiddelingsaanvragen van IZA medewerkers.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen