Marktwerking reduceert wachtlijsten zorg
Mede door de invoering van de marktwerking in de zorg zijn de wachtlijsten voor een behandeling of operatie flink teruggebracht. Sinds 2005 daalde de wachttijd bij ziekenhuizen van gemiddeld 12,7 naar 9,7 weken voor de planbare, niet-complexe zorg zoals een liesbreuk, een kijk- of staaroperatie of een nieuwe heup. Tegelijk lukt het de wachtlijstbemiddelaars om die wachttijd met 7,5 week te verkorten tot slechts 2,2 weken.
Sinds januari 2005 is een gedeelte van de ziekenhuisbehandelingen vrij onderhandelbaar voor zorgverzekeraars. Daarmee kunnen zorgverzekeraars gerichter en scherper inkopen en is er meer sprake van ‘loon naar werk’. Ziekenhuizen en medisch specialisten hebben daardoor een stimulans om meer productie te leveren. Presteert een ziekenhuis goed – ook in snelheid en toegankelijkheid – dan wordt het daarvoor beloond. Dit beleid werpt zijn vruchten af. Bij veel ziekenhuizen is daardoor een duidelijke daling van de wachtlijsten waarneembaar. De patient profiteert hiermee zichtbaar van de marktwerking in de zorg.
“De behoefte aan wachtlijstbemiddeling wordt minder maar is nog lang niet over-bodigâ€, aldus Bibi Brisko, manager Wachtlijstbemiddeling. “Wij signaleren waar de knelpunten zitten. Wij geven dit mee aan onze collega’s die de onderhandelingen voeren met de ziekenhuizen, zodat het steeds onderwerp van gesprek blijft. Zeker voor de wachtlijsten bij MRI-onderzoek, herniaoperaties en complexe orthopedische ingrepen is dat nog steeds actueel.â€
Ziekenhuizen worden niet alleen door zorgverzekeraars gedwongen tot een klantgerichtere aanpak. Patienten worden kritischer en mondiger. Natuurlijk kan de patient zelf verschillende ziekenhuizen bellen, en dat gebeurt ook, maar vaak neemt de patient contact op met de zorgverzekeraar. Zo nodig wordt daarbij uitgeweken naar een ziekenhuis in Duitsland of Belgie. Ook weten zij welke ziekenhuizen gespecialiseerd zijn in bepaalde ingrepen en kunnen verzekerden hierin adviseren.
Voor IZA werden in 2007 1928 bemiddelingen gerealiseerd. Acht medewerkers behandelen de bemiddelingsaanvragen van IZA medewerkers.